Hautausmaat

HUOM! Viikolla 10 kaadetaan puita Isolla hautausmaalla.
Pahoittelemme siitä mahdollisesti aiheutuvaa haittaa hautausmaalla liikkuville.

Hautausmaiden kasteluvedet on suljettu talviajaksi ja avataan taas keväällä 2024.

Hauta-asioita hoidetaan hauta- ja puistotoimistossa, puh. 0105733700, soitosta ei peritä erillistä palvelumaksua.

Etsi hautausmaidemme hautoja Hautahaku.fi-palvelustaLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Tällä hetkellä palvelusta löytyvät tiedot niiltä 26 hautausmaaltamme, jotka ovat aktiivisessa hautauskäytössä. Palvelusta puuttuvat sankarihautausmaat ja aktiivisesta käytöstä poistuneet hautausmaat. Lue lisää tiedotteesta 21.12.2022.

Kuopion ev.lut.seurakuntayhtymällä on 36 hautausmaata, joista 27:lle tehdään hautauksia.

Seurakuntayhtymälle on tullut paljon hautausmaita seuraavien kuntaliitosten myötä:

• Vehmersalmen kunta liittyi Kuopioon ja seurakunta Kuopion ev.lut.seurakuntayhtymään vuonna 2005. Nykyään Vehmersalmen alueseurakunta on osa Järvi-Kuopion seurakuntaa.
  • Karttulan kunta liittyi Kuopioon vuoden 2011 alussa ja Karttulan seurakunta Kallaveden seurakuntaan. Samaan aikaan Juankosken, Kaavin ja Tuusniemen seurakunnat liittyivät Kuopion ev.lut. seurakuntayhtymään osaksi Järvi-Kuopion seurakuntaa kuntien pysyessä itsenäisinä.
  • Vuoden 2013 alusta Nilsiän kaupunki liittyi Kuopioon ja samalla Nilsiän seurakunnasta tuli Järvi-Kuopion seurakunnan alueseurakunta.
  • Maaningan kunta liittyi Kuopion kaupunkiin vuoden 2015 alussa jolloin myös Maaningan seurakunta sulautui osaksi Kallaveden seurakuntaa.

Näiden hautausmaiden pinta-ala on 65 hehtaaria. Niiden myötä seurakuntayhtymän hautausmaiden pinta-ala on kasvanut noin 100 hehtaariin. Arkkuhautapaikkoja niissä on yli 120 000. Hautauksia niille tehtiin vuonna 2023 1263 kpl, joista tuhkahautausten osuus on noin 58 %.

Krematoriossa tuhkattiin vuonna 2023 yhteensä 1 729 vainajaa kaikkiaan 60 eri paikkakunnalta.

Seurakuntayhtymän hautainhoitorahastolla on tällä hetkellä hiukan yli 6 000 hoitosopimusta.