Kankaisen hautausmaa

Hautausmaan ristiaiheinen portti ja keväinen näkymä hautausmaan vanhimmalle osalle.

Keskisentie 1b, 73300 Nilsiä

Erikoisalueet

Pääportista katsottuna oikealla puolella on uurnalehtoalue. Alueen reunassa on yhteismuistomerkki sinne haudatuille vainajille.
Hautausmaalla, alkuperäisen osan ja ensimmäisen laajennuksen välissä, on muualle haudattujen vainajien muistopaikka.

Rakennukset

Hautausmaan vieressä, pysäköintialueen reunassa, on huoltorakennus, jossa on sosiaalitilat sekä varasto työkoneille. Hautausmaalla on vanha paarihuone, jossa säilytetään nykyään pientyövälineitä.

Siunaustilaisuudet

Siunaustilaisuudet järjestetään pääsääntöisesti hautausmaan lähellä olevassa Nilsiän kirkossa.

Hautausmaa sijaitsee Nilsiän kirkon läheisyydessä, Kuopiosta 57 kilometriä koilliseen päin.

Kuvernöörin määräyksellä Nilsiän kylästä, kunnan omistamasta tilasta, lunastettiin  18.10.1877 hautausmaaksi kolmen hehtaarin määräala. Ensimmäisen kerran sitä laajennettiin 1920-luvulla ja toinen laajennuspäätös tehtiin 27.12.1942. Hautausmaan pinta-ala on nykyään 7,26 hehtaaria.

Hautausmaa tuli kuntaliitoksen myötä Kuopion ev.lut. seurakuntayhtymän omistukseen vuoden 2013 alusta alkaen.

Pysäköinti Pysäköinti