Sankaripuisto

Sankarihautausmaa, Hatsalan hautausmaa

Rauta-aidan takana oleva vanha kivinen muistomerkki, jonka päällä on valkoinen risti.

Tulliportinkatu 35a, 70100 Kuopio

Kirja Kuopion Sankaripuiston historiasta

Kalmiston kertomaa -kirja on kuvateos Kuopion Sankaripuiston vaiheista ja sinne haudattujen ihmisten elämästä. Hautausmaat eivät ole vain kuolleita varten. Tämän kirjan avulla voit tutustua kaupunkimme historiaan ja sen asukkaisiin joko kulkemalla muistomerkiltä toiselle tai mukavasti nojatuolimatkalla menneisyyteen.

Puistomainen alue otettiin hautausmaakäyttöön vuonna 1811. Se tunnettiin aluksi Multimäen hautausmaana, sitten vanhana hautausmaana, nykyään Hatsalan hautausmaana ja ehkä parhaiten koko alueen mukaan Sankaripuistona. Alueelle haudattujen kaupunkilaisten lisäksi sinne on haudattu sotiemme sankarivainajat.

Kirjan kirjoittajina ovat olleet intendentti Helena Riekki, museonjohtaja Merja Marin sekä geologi Heikki Lukkarinen.
Heidän lisäkseen työryhmässä oli seurakuntayhtymän edustajina puistopäällikkö Aarne Laukkanen ja Järvi-Kuopion seurakunnan kappalainen Raili Pursiainen.

Kirja on myynnissä hauta- ja puistotoimistossa, Siunauskappelintie 3. Kirjan hinta on 30€, johon lisätään mahdolliset postituskulut.

Hautausmaa sijaitsee Kuopion keskustassa. Hautausmaata ympäröivät Suo-, Hatsalan-, Tulliportin- ja Ajurinkatu. Sen pinta-ala on 2,23 hehtaaria.

Talvisodan sytyttyä 30.11.1939 kaupunkiseurakunta päätti ottaa Sankaripuiston luoteiskolkan isänmaan puolesta kaatuneiden ja surmansa saaneiden yhteiseksi hautasijaksi. Talvi- ja jatkosodan sankarivainajia, kentälle jääneitä sekä Kuopion pommituksissa kuolleita on siunattu Sankaripuistoon 639. Viimeinen sankarihautaus tapahtui vuonna 2019.

Sankarihauta-alueen suunnitelman on laatinut arkkitehti Seppo Ruotsalainen ja muistopatsaan "Haavoittunut sotilas" on tehnyt kuvanveistäjä Essi Renvall.