Säyneisen hautausmaa

Hiekkakäytävä, kaunis vihreä nurmikko, puita ja muistomerkkejä.

Kirkkoharjuntie 16, 73770 Säyneinen

Yhteismuistomerkit

Kirkon edessä, maantien läheisyydessä, on vuonna 1993 pystytetty Sotaan lähteneiden -muistomerkki.

Erikoisalueet

Säyneisen kirkon ja sankarihautausmaan vieressä on paikka muulle haudattujen vainajien muistamiseksi. Siihen pystytettiin uusi muistomerkki "Muualle haudatuille" vuonna 2013.

Rakennukset

Hautausmaalla on varastorakennus, jonka alakerta toimi aiemmin vainajien säilytystilana. Nykyään vainajia säilytetään kirkon läheisyydessä olevassa rakennuksessa.

Siunaustilaisuudet

Siunaukset ovat pääsääntöisesti Säyneisen kirkossa, jonne on hautausmaalta matkaa noin 300 metriä.

Hautausmaa sijaitsee muutamien satojen metrien päässä Säyneisen kirkosta, noin 80 kilometriä Kuopiosta koilliseen. Säyneisen hautausmaa on otettu käyttöön vuonna 1908. Sen alkuperäinen pinta-ala oli vajaa puoli hehtaaria. Nykyiseen 1,36 hehtaarin kokoonsa se on laajennettu vuonna 1930.

Hautausmaa tuli seurakuntaliitoksen myötä Kuopion ev.lut. seurakuntayhtymän omistukseen vuoden 2011 alusta.