Vehmersalmen kirkko

Vehmersalmen kirkon rakennustyöt aloitettiin kevättalvella v. 1917. Kirkko valmistui monien vaiheiden jälkeen vasta v. 1919 lopussa. Piispa Juho Koskimies vihki kirkon 1.1.1920.

Kirkko on rakennettu oman paikkakunnan tiilitehtaan tuotteista ja siinä on paikka noin 600 kirkkovieraalle. Vehmersalmelainen maalarimestari Otto Happonen suoritti sisämaalaukset koko kirkon arkkitehti Josef Stenbäckin tarkkojen suunnitelmien mukaan. Messinkityöt ovat raahelaisen Westmanin takomon tuotantoa.

Kirkon rakennustyön käynnistyessä kauppaneuvos Birger Hallman ilmoitti lahjoittavansa kirkkoon kellot. Johtaja Juho Miettinen lahjoitti taiteilija August Ripatin maalaaman alttaritaulun, Jeesus Getsemanessa, joka otettiin käyttöön v. 1926.

Urkutaiteilija Aarne Wegelius suunnitteli ja Kangasalan urkutehdas valmisti 15-äänikertaiset ja 3 siirtoääni-kertaa käsittävät urut v. 1934. Kirkko sai sähkövalaistuksen v. 1949 ja v. 1955 keskuslämmityksen. Samana vuonna uusittiin arkkitehti Seppo Ruotsalaisen suunnitelman mukaan kirkon sisämaalaukset.

Lahjoituksena on saatu vuosikymmenten kuluessa vihkiryijy (Eva Brummerin suunnittelema ja Saimi ja Terttu Korhosen kutoma), kirkkotekstiilejä, ehtoollispikareita, kynttilänjalat ja lukupulpetti.

Kirkon pohjoispäädyn lasimosaiikki on arkkitehti Matti Höyhtyän suunnittelema ja toteuttama ja se saatiin lahjoituksena 1980-luvulla. Samassa yhteydessä entisöitiin kirkon sisämaalaukset ja toteutettiin alttarialueen laajennus- ja muutostyö.