Hiljaisuuden messu

Idea hiljaisuuden messusta on peräisin Taizén ekumeenisesta yhteisöstä Ranskasta.
Taizén perustaja veli Roger sanoi usein, miten Jumala voi antaa tälle maailmalle vain rakkautensa. Luottamus Jumalaan syntyy siitä, että ylösnoussut Kristus ei koskaan hylkää ihmistä.

Taizén yhteisössä usko Jumalaan on luottamusta, josta voi syntyä rohkeus rakastaa ja kamppailla paremman maailman puolesta. Tätä kokemusta haluaa myös Tuomiokirkkoseurakunnan järjestämä taizémessu olla välittämässä.

Ominaista hiljaisuudenmessussa on se, että yhdessä laulettavia Taizé-lauluja toistetaan moneen kertaan ja laulaja voi meditoida niitä sisimmässään. Messussa luetaan kirkkovuoden mukaisia raamatuntekstejä ja rukoillaan niiden asioiden puolesta, joiden kanssa toivotaan seurakunnan  yhteistä esirukousta.

Puheen paikalla on noin viiden minuutin hiljaisuus, mahdollisuus olla rauhassa Jumalan edessä. Messussa vietämme myös ehtoollista.

Messun päätteeksi kirkon takaosassa on tarjolla iltateetä.

Nainen rukoilee, taustalla kirkkosali.