Tuomiokirkkoseurakunta

Kuopion tuomiokirkkoseurakunta on yksi Kuopion kuudesta seurakunnasta. Seurakuntaan kuuluu paitsi ydinkeskusta myös Rönön, Inkilänmäen, Kemilänrinteen alueet sekä osa uutta Haapaniemeä.

Seurakunnan kirkko, Tuomiokirkko, kohoaa kaupungin keskustassa Vahtivuorenmäellä yhtenä kaupungin tärkeimmistä maamerkeistä. Tuomiokirkko-sanan alku on muunnos latinankielen sanasta domus, joka tarkoittaa taloa tai kotia. Siten Tuomiokirkko voisikin olla kotikirkko.

Samalla se on myös piispan kirkko, jossa toimitetaan pappisvihkimykset. Se kokoaa suojiinsa myös alueellisten ja valtakunnallisten tapahtumien osanottajia yhteiseen jumalanpalvelukseen. Tuomiokirkko tunnetaan laajasti myös mittavasta ja laadukkaasta kirkkomusiikkitoiminnastaan ja monista konserteistaan.

Tuomiokirkkoseurakunnassa on toisaalta runsaasti nuoria aikuisia ja toisaalta ikäihmisiä. Seurakuntalaisista noin neljännes on 20 - 30 –vuotiaita ja samoin noin neljännes yli 70-vuotiaita. Jäsenmäärä oli joulukuussa 2022 yhteensä 12 469.

Leimallista Tuomiokirkkoseurakunnalle on alueella toimiva runsas kulttuuri- , yritys- ja järjestötoiminta. Myös monet kaupungin ja alueellisen hallinnon toiminnot sijaitsevat kaupungin keskustassa tai sen läheisyydessä. Näiden toimijoiden kanssa Tuomiokirkkoseurakunta pyrkii olemaan luonteva yhteistyökumppani alueen ihmisten parhaaksi.

Parinkymmenen ihmisen työntekijäjoukko toimii yhdessä seurakuntalaisten rinnalla ja kanssa huolehtien kirkon perustehtävästä kutsua ihmisiä Jumalan yhteyteen sekä rohkaista välittämään lähimmäisistä ja luomakunnasta.

Kuva: Hannu Korhonen

Kesäinen puisto, jonka takana mäellä näkyy Kuopion tuomiokirkko.
Kuva Hannu Korhonen