Pääseekö koira taivaaseen?

Kuvittelen näkevinäni koirani silmissä ymmärryksen pilkahduksen. Mitähän sinä koirakulta ajattelet? Osaatko omalla tavallasi kunnioittaa Jumalaa?
Näin päädyn pohtimaan, pääsevätkö eläimet taivaaseen. Siihen ei löydy lopullista vastausta, mutta jotakin voidaan aavistella.

Kristikunta on Uuden testamentin ajoista alkaen odottanut aikojen lopulla perustettavaa uutta taivasta ja maata. Apostoli Paavalin mukaan koko luomakunta odottaa huokaillen sitä hetkeä. Pelastus ei siis koske vain ihmisiä, vaan sen ala on paljon laajempi.

Niinpä taivasmaailmassa voi hyvinkin olla myös eläimiä. Mutta mitä lajeja? Ehkä ei bakteereita ja hyttysiä, vaan vain korkeammalle tasolle kehittyneitä eläimiä. Niitä jotka kykenevät itsensä tiedostavaan vuorovaikutukseen ympäristönsä kanssa eli joiden kohdalla voidaan puhua jonkinlaisesta persoonallisuudesta.

Ehkä nämä eläimet uskovat Jumalaan samalla sanattomalla tavalla kuin kastettu sylivauva. Uskohan ei ole pohjimmiltaan tietoista toimintaa, vaan sisimmän avoimuutta Jumalan läsnäololle. Kenties jotkut eläimetkin pystyvät siihen.

Erään teorian mukaan tuleva maailma avautuu vain niille eläimille, jotka ihminen on ottanut elämänpiiriinsä. Ihmisten elämän jatkuminen perustuu siihen, että Kristus ottaa meidät yhteyteensä ja vuodattaa meihin kuolemattomaksi tekevän voimansa. Sama voima vuotaa sitten meistä ihmisistä lähipiirimme eläimiin.

Voimme siis tavata täyttymyksessä uskollisen kotikoiran tai hevosen. Siksi meillä on entistäkin syvempi syy kohdella eläimiä ”inhimillisesti”.
Jos taivaskutsu koskee myös joitakin eläimiä, eräät Raamatun kohdat saavat syvemmän merkityksen.

Paratiisikertomuksessa ihminen eli syvässä ystävyydessä eläinkunnan kanssa. Sapatinlepo koskee myös kotieläimiä. Niniven kuningas määräsi eläimetkin katumaan Joonan parannussaarnan jälkeen. Tuliset hevoset veivät profeetta Elian taivaaseen. Tulevassa Jumalan valtakunnassa petoeläimet elävät sovussa ihmisten ja muiden eläinten kanssa.

Ehkä nämä eivät ole vain kielikuvia, vaan niissä vilahtaa syvempi totuus. Ihminen ei ole ainoa luotujen laji, joka saa elää Jumalan ystävänä tässä ja tulevassa elämässä.

 

-Kari Kuula, teologian tohtori, Puijon seurakunnan 2. kappalainen