Arkkipiispa Kari Mäkinen Kuopiossa 10.–11.10. Suomen Ekumeenisen Neuvoston syyskokouksessa.

Suomen Ekumeeninen Neuvosto (SEN) on kaikkien maassamme toimivien kristillisten kirkkojen yhteistyöjärjestö. Jäsenkuntaan kuuluu myös kumppanuusjärjestöjä. SEN on perustettu vuonna 1917. Ekumenian tavoitteena on hajallaan elävän kristikunnan saattaminen keskinäiseen yhteyteen. Kristittyjen yhteys on sekä uskon että elämän yhteyttä.

Kari Mäkinen_XL.jpg

Reformaatio, yhteisö ja yhteiskunta

Syyskokouksen yhteydessä järjestetään Ekumeeninen iltakirkko Pyhän Joosefin kirkossa ja avoin seminaari Reformaatio, yhteisö ja yhteiskunta, lisäksi luovutetaan Ekumeeninen teko -tunnustus. Tilaisuudet ovat kaikille avoimia.

Seminaarin teema liittyy ensi vuonna vietettävään reformaation merkkivuoteen. Vuosi 2017 on myös yhteiskunnallinen merkkivuosi ja SEN:n satavuotisjuhlavuosi. Seminaarissa reformaatiota lähestytään sisällöllisistä ja ekumeenisista lähtökohdista. Aihepiiriä tarkastellaan yhteisöllisyyden ja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden näkökulmista.

Samalla keskustellaan oman yhteiskuntamme keskeisestä haasteesta myös kirkoille: suhteesta maahanmuuttajuuteen. Reformaation merkkivuoden tunnus, omenapuu, viittaa toivoon, kasvamiseen ja tulevaisuuteen.

Ohjelma:

Maanantaina 10.10. klo 12. Ekumeeninen teko 2016 -tunnustus. Tilaisuus on avoin kaikille
SEN:n hallitus on päättänyt myöntää vuosittain jaettavan tunnustuksen ekumeenisesta teosta Studium Catholicumille. Kunniakirja luovutetaan 10.10. Kuopion tuomiokirkossa klo 12 alkavan hartauden yhteydessä.

Iltakirkko maanantaina 10.10. Tilaisuus on avoin kaikille

klo 18.00 Ekumeeninen iltakirkko, Pyhän Joosefin kirkko, Lönnrotinkatu 24. Iltatee. Kuopion kristilliset seurakunnat.

Seminaari tiistaina 11.10. Tilaisuus on avoin kaikille.

klo 8.30–12.30 Kuopion helluntaiseurakunnassa, Vuorikatu 29.

Klo 8.30 on aamuhartaus, jonka pitää johtava pastori Heimo Enbuska. Tämän jälkeen pääsihteeri Mari-Anna Pöntinen avaa tapahtuman.

Piispa Jari Jolkkonen alustaa aiheenaan: Yhteisö reformaation keskiössä.

Professori Antti Raunio tarkastelee reformaation Jumala-käsitystä ja sen seurauksia yhteiskunnalliselle ajattelulle.

Tutkija Emil Anton käsittelee paavi Franciscuksen kutsua uudistukseen.

Maahanmuuttojohtaja Sirkku Päivärinne sisäministeriöstä puhuu maahanmuutosta yhteiskunnallisena ja kirkkojen haasteena.

Arkkipiispa Kari Mäkinen lausuu päätössanat.

Lue lisää ekumeniasta Suomen Ekumeenisen Neuvoston sivuilta

SEN (Suomen Ekumeeninen Neuvosto)Linkki avautuu uudessa välilehdessä