Läsnäolevan Jumalan kuuntelussa

Kaikille avoimet Hiljaisuuden talo -illat kutsuvat Jumalan, toistemme ja itsemme kuunteluun, jakamiseen ja yhteyteen. Lokakuussa tätä rauhaisaa iltaa vietetään maanantaina 10.10. klo 18 Kuopion Vanhassa Pappilassa.
Hiljaisuuden talo_verkko_M.jpg

Illoissa opettelemme yhdessä kuuntelemaan Jumalaa. Aloitamme yhteisellä yksinkertaisella teehetkellä ja alkuhiljentymisellä. Sen jälkeen kukin saa sanoittaa, mistä tulee.

Syksyn teemana rukous

Tämän syksyn teemana Hiljaisuuden talo -illoissa on rukous. Syyskuussa järjestettiin rukouskirjojen lukusali-ilta. Lokakuussa aiheena on Rukoushelmet rukouksen tukena. Marraskuussa pääsemme tutustumaan espanjalaiseen mystiikkaan ja pyhään musiikkiin. Vuoden viimeisellä kerralla joulukuussa meidät johdatetaan kelttiläisten rukousten maailmaan.

Ulkoista hiljaisuutta tärkeämpää Hiljaisuuden talo -illoissa on sisäinen hiljentyminen. Mitä Jumala haluaa puhua minulle juuri nyt? Rukouksen hiljaisuudessa Jumala hoitaa ja kantaa.

Mihin Kristus kutsuu juuri Sinua?

Hiljaisuuden talo –illat ovat avoimia kaikille, jotka kaipaavat opettelua siihen, miten yhä syvemmin oppisin kuuntelemaan Jumalaa ja huomaisin elämässäni merkkejä Jumalan puheesta.

Hiljaisuuden talo –illoissa on kyse myös yhdessä kulkemisesta ja yhteisöelämän etsimisestä. Yhteistä matkantekoa on sanoitettu Hiljaisuuden talo –rukouksessa. Matkan varrella muotoutunut rukous näyttää kilvoituksen suunnan: kohti rakkautta, ”kunnioituksen, vieraanvaraisuuden ja sovituksen hengessä”.

Illat tarjoavat mahdollisuuden hengellisen elämän syventämiseen ja oman kutsumuksen kuuntelemiseen: mihin Kristus minua kutsuu? Esimerkiksi jonkin vaikean päätöksen edessä voi tulla Hiljaisuuden talo –iltaan rukoilemaan ja kuuntelemaan.

Monen kävijän kokemus on, että illoissa saa olla juuri niin aikuinen ja syvällinen, kevyissä ajatuksissa tai rosoinen kuin on. Kukaan ei selitä toisen jumalasuhdetta. Eikä kokemusta arjesta.

Rukouksen hengessä voi myös tiskata

Hiljaisuuden talo –illat luodaan yhdessä: kootaan tarjottavat, suunnitellaan illan kulku ja valmistellaan tila – ja lopuksi puretaan. Oikeastaan koko ilta on rukousta, alkaen iltateen keitosta, leivänleikkuusta ja rukousalttarien rakentamisesta. Myös tiskaaminen voi olla illan hengellinen huippukohta.

Rukouksen henki kantaa senkin jälkeen, kun viimeinen sulkee oven. Myös sinulla on halutessasi mahdollisuus tulla mukaan rakentamaan iltaa ja kantamaan vastuuta. Saa tulla myös käymään ja olemaan.

Hiljaisuuden talo -yhteisön puolesta
Anna Väätäinen
rovastikuntapastori
Alavan seurakunta

Hiljaisuuden talo -illat syntyivät prosessista, jota elettiin Hiljaisuuden talon valmistamiseksi toukokuussa 2013 järjestetyille Kuopion Kirkkopäiville. Teemana oli "Kun me yhdessä kuuntelemme Jumalaa, hän avaa meille tien". Tällä tiellä kuukausittaisissa kokoontumisissa Kuopion Vanhassa Pappilassa (Kuninkaankatu 12) jatketaan.

Lue lisää Hiljaisuuden talo -illoista ja katso ajankohdatLinkki avautuu uudessa välilehdessä

2016-10-06 14:12:01.0