On aika ilmoittautua rippikouluun!

Rippikoulu on ainutkertainen kokemus, jonka aikana opetellaan kristillisen uskon keskeisiä sisältöjä sekä elämää yhdessä toisten kanssa. Kuopion ev.lut. seurakunnissa rippikouluun ilmoittaudutaan verkkosivujen kautta 14.–26.10.2016.

ripariaa_THUMB.jpg

Kuopion ev.lut. seurakunnissa vuosittain suosituimmat ovat leirimuotoiset rippikoulut, joita tänä vuonna on 38. Yhteisiä ovat päivä-, ilta-, ja erityisrippikoulu.

- Vuonna 2015 rippikoulun Kuopion seurakunnissa kävi 97 % ikäluokan kirkkoon kuuluvista nuorista ja 85 % koko ikäluokasta. Rippikoulu kokoaakin Kuopiossa suuren osan ikäluokkaa kokoon ja muodostuu ikäluokalle yhteiseksi kokemukseksi, kertoo yhteisen nuorisotyön nuorisosihteeri Hanna Kärsämä Kuopion ev.lut. seurakunnista.

Ilmoittautuminen omaan kotiseurakuntaan

Ilmoittautuminen rippikouluihin tapahtuu 14.–26.10.2016 osoitteessa www.kuopionseurakunnat.fi/rippikouluLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Ensisijaisesti rippikouluun tulee ilmoittautua omaan kotiseurakuntaan, jonne nuorelle on varattu rippikoulupaikka. Ilmoittautumislomake täytetään yhdessä huoltajan kanssa.

- Rippikouluvaihtoehtoja on useita ja sen vuoksi valinnat on syytä tehdä huolella perheen kanssa yhdessä keskustellen. Mikäli joku ajanjakso ei ehdottomasti perheen suunnitelmiin käy, on sekin hyvä mainita ilmoittautumisen yhteydessä, muistuttaa nuorisosihteeri Kärsämä.

Leiririppikouluja on talvella ja kesällä, seurakunnan omissa leirikeskuksissa sekä ulkopuolella, esimerkiksi Aholansaaressa. Tämän lisäksi on myös erityisrippikoulu, jossa huomioidaan erityisen tuen tarpeessa olevat nuoret. Lisäksi on tarjolla päivärippikouluja, iltarippikoulu sekä päivärippikoulu pienryhmässä.

Nuorisosihteeri Hanna Kärsämä kertoo vielä muutaman käytännön vinkin rippikouluun ilmoittautujalle.

- Kun valitsee rippikoulua, on hyvä tarkistaa missä rippikoulun konfirmaatiopaikka on, sillä samassa paikassa tullaan järjestämään kevään aikana seurakuntajakson tapahtumat. Mikäli valinta tuntuu hankalalle, voi aina olla yhteydessä kotiseurakunnan työntekijään.

- Kaikki ilmoittautumisaikana ilmoittautuneet ovat yhtäläisessä asemassa jaettaessa nuoria leireille eli leirit eivät täyty ilmoittautumisjärjestyksessä. Mitä useampi vaihtoehto hakijalla on, sitä paremmat mahdollisuudet on päästä juuri haluamalleen leirille.

Kaveritoiveet kaverikoodilla

Vuosittain paljon kysymyksiä aiheuttavat myös kaveritoiveet. Tämä asia on ratkaistu ilmoittautumislomakkeen kaverikoodilla.

Ensimmäiseksi ilmoittautuva määrittelee yhteiset rippikouluvaihtoehdot ja antaa sitten saamansa kaverikoodin maksimissaan kahdelle kaverille. Nämä kaverikoodin saaneet kaverit syöttävät ilmoittautumislomakkeella pyydettyyn kohtaa saamansa koodin ja leirivalinnat määräytyvät automaattisesti ensimmäisen lomakkeelta. Samaa kaverikoodia voi maksimissaan käyttää kahdesti.

Vahvistus ilmoittautumisesta tulee huoltajan sähköpostiin. Jos vahvistusta ei tule, niin ilmoittautuminen ei ole tullut perille ja se pitää tehdä uudelleen.

Tieto rippikoulupaikasta tulee huoltajan sähköpostiin viikolla 46 eli 14.11. alkavalla viikolla.

Konfirmaation jälkeen pääsee kummiksi

Rippikoulu kestää kokonaisuudessaan noin puoli vuotta, joka sisältää lähiopetusta ja itsenäistä sekä ryhmätoimintaa. Sen aikana tutustutaan myös kotiseurakuntaan ja käydään rippileiri.

Rippikoulu päättyy konfirmaatioon, jossa nuori tunnustaa kristillisen uskonsa. Konfirmaatio antaa oikeuden toimia kummina, osallistua itsenäisesti ehtoolliselle ja asettua 18-vuotiaana ehdokkaaksi seurakuntavaaleissa. Rippikoulu on kirkkohäiden edellytys.

Lue lisää rippikouluista KuopiossaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Katso kartasta oma kotiseurakuntasiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

ripari.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

(Kuopion ev.lut. seurakuntien viestintä/ SR)