Soile Isokoskelle Luterilaisen Kulttuurin Säätiön tunnustuspalkinto

Vuoden 2016 Luterilaisen Kulttuurin Säätiön tunnustuspalkinto on myönnetty oopperalaulaja Soile Isokoskelle. Säätiön hallituksen puheenjohtaja, piispa Jari Jolkkonen luovutti palkinnon Kuopion tuomiokirkossa Martinpäivän kirkkojuhlassa perjantaina 11.11.2016.
isokoskisoile_kuva_Heikki_Tuuli_THUMB.jpg

Kuva: Heikki Tuuli

Luterilaisen Kulttuurin Säätiön palkintona on kunniakirjan ja rahapalkinnon lisäksi Kuopion Muotoiluakatemian opiskelijoiden suunnittelema Lutherin mustepullo.

Hengellinen musiikki ohjelmistossa

Soile Isokoski on arvostetuimpia äänialansa edustajia sekä kotimaisilla että kansainvälisillä konsertti- ja oopperalavoilla. Isokoski on esiintynyt 30-vuotisen taiteilijauransa aikana merkittävimmissä musiikin metropoleissa. Isokosken ohjelmistossa tärkeänä osana klassisen musiikin rinnalla on hengellinen musiikki.

Pappisperheen lapsi

Posiolla pappisperheeseen syntynyt Isokoski valmistui kanttori-urkuriksi Sibelius-Akatemian Kuopion osastolta vuonna 1984. Vuonna 1987 hän voitti Lappeenrannan kansallisen laulukilpailun ja samana vuonna sijoittui toiseksi Cardiffin Singer of the World -kilpailussa. Lisäksi Isokoski on voittanut laulukilpailun vuonna 1988 Hollannissa ja vuonna 1990 Japanissa. Isokoskelle myönnettiin kamarilaulajan arvonimi vuonna 2008 Wienin Valtionoopperassa.

(Kirkon tiedotuskeskus)

2016-11-14 15:28:44.0