Agricola –kirkkomusikaali etsii näyttelijöitä

Vuonna 2017 Kallaveden seurakunta toteuttaa reformaatiosta eli uskonpuhdistuksesta kertovan musiikkinäytelmän Kallaveden seurakunnan alueella. Näytelmän ensimmäinen luku ja rekrytointitilaisuus on keskiviikkona 23.11 klo 17 Petosen seurakuntakeskuksella, Pyörönkaari 21.
reffis_verkko_M.jpg

Agricola- kirkkomusikaali näytelmä kertookin uskonpuhdistuksesta Suomen Savossa. Huumorilla höystetyn esityksen ensi-ilta on sunnuntaina 1.10.2017 Kallaveden kirkossa. Esityksiä on myös Syvänniemen kirkossa ja Maaningalla.

Kirkkomusikaalin on kirjoittanut dramaturgi Eeli Klemetti ja ohjauksesta vastaa ohjaaja-näyttelijä Mika Juusela. Harjoituksia on keväällä ja tiiviimmin syyskuuhun 2017.

Näyttelijöiksi kaivataan eri-ikäisiä ja monenlaisia ihmisiä, jotka pystyvät sitoutumaan näytelmän tekemiseen. Mitään erityistaitoja ei tarvita. Tervetuloa mukaan!

Millaisesta kirkkomusikaalista onkaan kyse?

-  Tämän päivän katsojalle Agricola-kirkkomusikaalissa on luvassa tukku yllätyksiä. Joka on muodostanut kuvan reformaatiosta tunnustuskirjojen teologisten linjauksien tai Saksan tapahtumista syntyneen kuvan perusteella, joutuu savolaisen aikamatkan myllerryksessä hämmästelemään monia asioita, valottaa musikaalia dramaturgi Eeli Klemetti.

Näytelmän tapahtumavuosi on 1556. Mikael Agricola elää viimeistä elinvuottaan.

Joitain vuosia aiemmin Agricola oli lähettänyt tiukan kirjeen Savonlinnan käskynhaltijalle savolaisten kehnosta kristinopin tuntemuksesta. Agricola suorastaan kauhistelee, että siellä ei osata edes Isä meidän -rukousta.
Witterberg-oppinut törmää savolaisuuteen

Savolaiseen erityislaatuun törmää myös näytelmän Wittenberg-oppinut, joka on kutsuttu seurakuntaan saarnaamaan oikeata Lutherin oppia.

Dramaturgi Klemetti kertoo näytelmästä hieman lisää.

-  Kaikki mikä Wittenbergissä pätee, ei pädekään Savossa. Savolaiset eivät olleet tottuneet tekemään juurikaan eroa pakanallisen loitsukäytännön, katolisen pyhimystenpalvonnan – puhumattakaan - ”uuden puhtaan uskon” välillä.

Jumalanpalveluksen muodot ja ajan villit käytöstavat ovat nykypäivän näkökulmasta vähintäänkin kummallisia.

Wittenberg-vieras joutuu omaan opilliseen kiirastuleensa ja lähes romahduspisteeseen, kunnes hän käsittää jotain, jota ei ole parinkymmenen vuoden opiskelu- ja opettajauransa aikana käsittänyt. Savolainen kansanhurskaus on auttanut häntä löytämään syvemmän perustuksen ”oikean opin” kilvoitukselleen.

Agricola saapuu paikalle ja yllättää

Näytelmän lopussa kaikkien yllätykseksi tulee paikalle myös suomalaisen uskonpuhdistuksen isä, Mikael Agricola. Katseet kääntyvät pelokkaina häneen ja seurakunta alkaa ulkomuististaan toistaa Isä meidän -rukousta syyllisyydentuntoisesti, laiskanläksynä.

Dramaturgi Klemetti kuvailee musiikkinäytelmän juonta lisää.

-   Mutta Agricola yllättää: hän oli seurannut jonkin aikaa kirkkokansan ja Wittenberg-vieraan keskusteluja ja on vaikuttunut savolaisten lähestymistavasta. Se yllättävästi vahvistaa hänen omia, paikoin erikoisiakin kristinopin painotuksiaan.

Näytelmä huipentuukin Agricolan synnintunnustukseen.

(Kuopion ev.lut.seurakuntien viestintä/ SR)

2016-11-14 12:31:01.0