Loppiainen – Itämaan tietäjät

Loppiainen eli teofania, Jumalan ilmestymisen juhla, on joulua vanhempi juhla. Silloin juhlistetaan kolmen viisaan miehen saapumista tähden johdattamina Betlehemiin. Loppiaista vietetään 6.1.
loppiainen

Itämaan tietäjien lukumäärää ei mainita Raamatussa. Siellä toki mainitaan lahjat, joita he toivat: kultaa, suitsukkeita ja mirhaa. Sillä perusteella heitä ajatellaan olleen kolme.

Yleinen perimätieto pitää tietäjiä Persiasta tulleina zarathustralaisina. He olivat aikansa parhaita tähtien tarkkailijoita ja tutkijoita. 500-luvulta alkaen, kun Euroopan vasallilaitosjärjestelmä ja siten eurooppalaiset kuningashuoneet sekä kuninkaan asema alkoivat kehittyä, myös tietäjät mainitaan teksteissä kuninkaina. Silloin ajateltiin Casparin olevan Arabian kuningas, Melchioren Persian kuningas ja Balthasarin Intian kuningas.

Kuvan kertomaa

Kolmen itämaan tietäjän lisäksi loppiaisen kuva-aiheessa on luonnollisesti aina myös Neitsyt Maria ja Jeesus-lapsi. Toisinaan saatetaan kuvata myös Joosefia. Templo de San Fiz de Solovion julkisivussa Joosef nojaa keppiinsä tarkkaillen tilannetta.

Tämän teoksen tilaaja ja maksaja sai itsensä mukaan ikuisesti rukoilemaan Jeesusta. Teoksen maksaja Juan de Ben on kuvauttanut itsensä, kuten tapana oli, polvillaan kunnioituksesta ja rukoillen.

Itämaan tietäjistä on Jeesuksen eteen kumartunut ensimmäisenä lahjojaan antamaan Melchior. Hänet kuvataan valkopartaisena. Joidenkin keskiaikaisten legendojen mukaan hän ei ollut vanhin vaan nuorin tietäjistä. Hänen sanotaan ylpeilleen liiaksi nuoruuden komeudellaan. Rangaistukseksi siitä Jumalan kerrotaan kasvattaneen hänelle hetkessä harmaan parran.

Yleisen tavan mukaan mustaihoisena kuvattu Balthasar on seuraavana vuorossa, ja ruskeapartainen Caspar on jonossa viimeisenä lahja kädessään. Melchior on jo antanut kruununsa kuin merkkinä siitä, että suurempi hallitsija on syntynyt. Maria pitää hänen kruunuaan kädessään. Balthasar on valmiina riisumaan kruununsa.

Jeesus ja Mariakin ovat kruunattuja kuin kuningas ja hänen kuningataräitinsä. Marian Melchioren kruunua pitävän käden edessä näkyy Jeesuksen käsi. Se on liikuttavalla tavalla kömpelö, yhtä suuri kuin aikuisen Marian käsi.

Jeesuksen sormet ovat tyypillisessä symbolisessa asennossa. Hänen sormistaan kolme on taitettu ja kaksi on pystyssä. Ne muistuttavat kahdesta kristinuskon perusopetuksesta. Kaksi sormea pystyssä merkitsevät Kristuksen kahtalaista luonnetta: hän on Jumala ja ihminen yhtä aikaa. Kolme taitettua sormea kuvaavat Pyhää kolminaisuutta.

Vuoden 2016 kirkkovuositiedotteet laati FT, taiteentutkija, kirjailija Liisa Väisänen. Tekstit esittelevät kristillistä taidetta ja symboliikkaa teemalla "Kuvat puhuvat". Teksteihin liittyvät valokuvat otti Marco Peretto.

2017-01-02 09:01:54.0