Haluatko hyväntekijäksi?

Kiinnostaako verkostoituminen paremman maailman hyväksi? Kaipaatko monikulttuurista ja kristillistä yhteyttä? Tahdotko osallistua kokonaisvaltaiseen lähetystyöhön? Kutsumme lähetyksestä ja kansainvälisestä diakoniasta innostuneita ihmisiä lauantaina 21.1. klo 11.30–16 Neulamäen kirkolla järjestettävään maksuttomaan verkostopäivään. Ilmoittautuminen viimeistään 15.1.
hyvantekija, vapaaehtoinen

Päivään sisältyy tietoa ja mahdollisuuksia kohteista, joiden hyväksi toimitaan sekä käytännön toiminnan ideointia yhdessä. Hyvät ajatukset lähtevät liikkeelle yhteisessä ruokapöydässä, joten ihan aluksi on tarjolla lounas, joka johdattaa päivän teemoihin.

-Tarkoituksena on suunnitella ja käynnistää Kuopiossa toimintaa, joka muuttaa maailmaa oikeudenmukaisemmaksi, kertoo Suomen Lähetysseuran yhteyspäällikkö Anne Viljanen.

- Toimintaa ei ole mietitty valmiiksi, vaan osallistujat voivat vaikuttaa ja ideoida sitä haluamaansa suuntaan. Tällä hetkellä uutisissa kerrotaan paljon epätoivosta, epävarmuudesta, sodista ja levottomuuksista. Jokainen voi kuitenkin tehdä myös tekoja toivon ja hyvän lisäämiseksi.

Opiskelijat, työssäkäyvät, perheet ja maahanmuuttajat mukaan

Verkostopäivään toivotaan osallistujiksi eri-ikäisiä ihmisiä, jotka arjessaan miettivät, mitä voisivat käytännössä tehdä paremman maailman hyväksi.

Tapahtuma järjestetään lauantaina, jotta myös opiskelijat ja työssäkäyvät voivat siihen osallistua. Lapsille on järjestetty omaa ohjelmaa eli sinne voi tulla myös koko perheellä.

- Kuopiossa järjestettiin jokin aikaa sitten Lähetysseuran Lähde liikkeelle -koulutus. Olisi hienoa, jos myös siihen osallistuneet tulisivat mukaan.

- Ja kun globaalista maailmasta puhutaan, olisi mukava, jos myös paikkakunnalla asuvat maahanmuuttajat löytäisit tiensä verkostopäivään, toivoo Anne Viljanen.

Kuopiossa Lähetysjuhlat keväällä 2018

Lääninrovasti, Puijon seurakunnan kirkkoherra Jaana Marjanen kannustaa tulemaan paikalle, sillä silloin pääsee vaikuttamaan siihen, millaista vapaaehtoistyötä lähetyksen hyväksi Kuopion ev.lut. seurakunnissa voisi olla.

- Haluamme ideoida juuri niiden ihmisten kanssa, jotka tulevat verkostopäivään, mitä he haluaisivat tehdä sekä mihin aikaansa ja voimavarojaan antaa. Emme halua ennakkoon määritellä, millaisiin tehtäviin vapaaehtoisia kaivataan.

Kuopiossa järjestetään Suomen Lähetysseuran Valtakunnalliset Lähetysjuhlat 25.–27.5.2018. Lähetysjuhlat on kirkon kansainvälisen toiminnan laajin vuotuinen kesäjuhla. Haluatko hyväntekijäksi? -tilaisuus on jo valmistautumista Kuopiossa vietettäviin lähetysjuhliin.

Ilo, rauha ja oikeudenmukaisuus

Joku ehkä miettii, miksi lähetystyö ja hyväntekeminen on tärkeää tänä päivänä. Suomen Lähetysseuran Anne Viljasen mielestä kysymykset oikeudenmukaisuudesta ovat nykypäivänä yhä ajankohtaisempia.

- Maailmanlaajuisista haasteista muun muassa taloudellinen eriarvoisuus, pakolaisuus ja ilmastonmuutos koskettavat erityisesti heikoimmilla olevia maita ja ihmisiä, mutta ovat myös läsnä elämässämme täällä.

- Haastavatkin asiat ovat sellaisia, joihin voidaan vaikuttaa. Tekemällä ja toimimalla tehdään Jumalan valtakuntaa todeksi jo maan päällä.

Viljanen muistuttaa vielä lähetystyön kristillisestä näkökulmasta.

- Lähetystyö pohjautuu Jeesuksen opetukseen Jumalan valtakunnasta, jonka merkkejä ovat ilo, rauha ja oikeudenmukaisuus. Toivon ja vapautuksen sanoma kutsuu yksilöjä ja yhteisöjä uuteen elämään ja jakamaan kutsua eteenpäin sekä sanoin että teoin.

Haluatko hyväntekijäksi? -tilaisuus lauantaina 21.1. klo 11.30–16 Neulamäen kirkolla, Vesurikuja 4.

Emäntä Katri Hyvärinen ja kansainvälisen työn sihteeri Pia Sahi Sousa ovat suunnitelleet päivän aluksi lounaan, jossa on makuja maailmalta. Lastenhoito. Päivä on maksuton.

Ilmoittautuminen 1.–15.1. www.kuopionseurakunnat.fi/tapahtumat Linkki avautuu uudessa välilehdessätai oman seurakuntasi verkkosivun ilmoittautumiset -valikosta.

Teksti: Kuopion seurakuntien viestintä/ Seija Rytkönen
Lisätty 11.1. ilmoittautumisaikaa 15.1. saakka. (sr)

2017-01-04 13:46:00.0