Vapaaehtoistyö luo yhteisöllisyyttä

Kauppakeskus Apajan Terve Kuopio -kioskin edessä on vipinää. Kyseessä on usean eri järjestön, yhdistyksen, Kuopion kaupungin sekä Kuopion ev.lut. seurakuntien tempaus, jossa tehdään tutuksi vapaaehtoistyo.fi –verkkopalvelua sekä esitellään vapaaehtoistyötä.
kauppakeskus apajassa vapaaehtoistyö

Vapaaehtoistyön koordinaattori Annu Paulus Kuopion ev.lut.  seurakunnista kertoo vanhemmalle rouvalle mahdollisuuksista tehdä vapaaehtoistyötä. Kohta rouva ilmoittautuu ulkoilukaveriksi ikäihmiselle. Jokaiselle tulee kohtaamisesta jo nyt hyvä mieli.

-    Tällä hetkellä meillä on seurakunnissamme noin 700–800 vapaaehtoista, mutta tarvitsemme vielä lisää apukäsiä. Etenkin iäkkäät ihmiset sekä lapsiperheet tarvitsevat erilaista apua sekä vertaistukea, toteaa Annu Paulus.

Paulus iloitsee siitä, että Kuopion kaupungin ja Kuopion ev.lut. seurakuntien tarjoaman vapaaehtoistyo.fi Linkki avautuu uudessa välilehdessä-verkkopalvelun kautta on saatettu yhteen avuntarvitsijat ja avunpyytäjät. Verkkopalvelussa voi tarjoutua avuksi vaikka lapsiperheelle tai yksinäiselle. Sieltä voi pyytää myös itselleen apua.

Nuoret innostuneita vapaaehtoistyöstä

Vapaaehtoistyön tempauspäivä tuo Annu Pauluksen mielestä mukavaa näkyvyyttä vapaaehtoistyölle. Seurakuntien vapaaehtoiset kirjoittavat vuoden mittaan myös yhdessä muiden vapaaehtoisten kanssa lupainnostua.blogspot.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä –blogiin tarinoita siitä, miksi vapaaehtoistyö koetaan merkitykselliseksi. Blogiin pyritään saamaan 100 erilaista vapaaehtoistarinaa Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi.

-    Auttaminen koetaan tärkeäksi, sillä se antaa päivään hyvän mielen. Jos kuitenkin vasta hiljakkoin on jäänyt vaikka eläkkeelle, niin kannattaa hieman kuulostella, millaiseen vapaaehtoistyöhön haluaa osallistua, koska vaihtoehtoja on niin paljon.

Pauluksen mukaan erityisen ilahduttavaa on se, että vapaaehtoistyo.fi:n kautta on ilmoittautunut vapaaehtoisiksi nuoria opiskelijoita tai Kuopioon vasta muuttavia nuoria, jotka haluavat kiinnittyä kaupunkiin vapaaehtoistyön kautta.

-    Nuoret kertovat, että olen kohta muuttamassa sinne ja olisiko jotain hommaa, jossa voisin olla avuksi jollekin.

Sisältöä päivään ja uusia ystäviä

Hyvinvointikoordinaattori Säde Rytkönen Kuopion kaupungilta on iloinen siitä, että Kuopiossa tehdään nyt yhteistyötä vapaaehtoistyön eteen eri tahojen kanssa.

-    Vajaassa vuodessa yhteistyö on tiivistynyt ja vapaaehtoistyo.fi –verkkopalvelu on ollut tärkeä kanava sekä tarjota että saada apua. Vapaaehtoistyö nostaakin kaikkien yhteisöllisyyden tunnetta, toteaa Rytkönen.

Samalla aikaa voi olla vapaaehtoinen sekä vapaaehtoistyöstä ja vertaistuesta kertova kuten Pirkko Kuukkanen on. Hän on toiminut vapaaehtoistyössä Kuopion Seudun Omaishoitajat ja Läheiset ry:n sihteerinä ja nyttemmin puheenjohtajana.

Omaishoitajana hän oli pitkään, joten oman kokemuksen kautta Kuukkanen osaa antaa vertaistukea ja jakaa omaa osaamistaan.

-    Vapaaehtoisena oleminen tuo sisältöä päivään, sitä kautta saa uusia ystäviä ja sosiaalisia verkostoja. Se antaa mukavan harrastuksenkin, sillä olen yhdistyksen kuntosalilla ohjaajana.

Teksti ja kuva: Kuopion ev.lut seurakuntien viestintä/ Seija Rytkönen

vapaaehtoistyo.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

lupainnostua.blogspot.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Rakkaudella Kuopiosta. Kuvin, sanoin ja teoin. Kuopion Lupa innostua –hyvinvointilähettiläät.

Tue Jan 17 16:55:01 EET 2017