Piispa Jolkkonen luennoimaan Roomaan

Kuopion hiippakunnan piispa Jari Jolkkonen on kutsuttu Roomaan esitelmöimään Martti Lutherin ajattelusta.
kuvassa piispa Jolkkonen

Paavillisessa Gregoriaanisessa yliopistossa 26.2.–1.3.2017 järjestettävään kansainväliseen konferenssiin osallistuu katolilaisia ja luterilaisia tutkijoita ja kirkkojen johtajia eri puolilta maailmaa.

Konferenssi kuuluu reformaation merkkivuoden päätapahtumiin Roomassa. Sen järjestävät Vatikaani (Paavillinen kristittyjen ykseyden edistämisen neuvosto), Paavillinen Gregoriaaninen yliopisto ja Saksan katolinen ekumeeninen instituutti (Johann-Adam-Möhler-Institute for Ecumenics).

”Roomalaiskatolisella kirkolla on ollut vuosisatoja vaikea suhde Martti Lutheriin. Häntä on saatettu pitää kirkon hajottajana tai hengellisenä individualistina. Näin korkealla profiililla järjestetty Luther-konferenssi on merkki siitä, että katolilaiset haluavat nyt oppia lukemaan Lutheria aiempaa myönteisemmällä ja ekumeenisesti hedelmällisemmällä tavalla. Lutherin arvostus on nousussa”, Jolkkonen sanoo.

”Onnistuessaan tällainen tieteellinen konferenssi palvelee myös kirkkojen välistä ymmärrystä ja sovintoa. Jos meistä suomalaisista on tässä apua, autamme mieluusti. Kutsu vetää nöyräksi, mutta tuntuu myös innostavalta,” piispa Jari Jolkkonen sanoo.

Jolkkonen on tehnyt väitöskirjansa Martti Lutherin ehtoollisteologiasta ja julkaissut reformaatiosta sekä tutkimusartikkeleita että yleistajuisia teoksia. Hän kuuluu oppikeskusteluja käyvään suomalaiseen luterilais-katolilaiseen dialogityöryhmään. Suomalainen työryhmä käy oppikeskusteluja Roomassa 24–26.2.2017 ja osallistuu myös 26.2. alkavaan konferenssiin.

Mon Feb 27 15:13:10 EET 2017