Kirkko-ooppera Rakkauden ateria Kuopiossa

Luterilaisen Kulttuurin Säätiö tuottaa yhteistyössä Suomalaisen Kamarioopperan kanssa kirkko-oopperan Rakkauden ateria. Kuopion ev.lut. seurakunnat on mukana rahoittamassa tuotantoa. Ensi-ilta ja maailman kantaesitys Kuopion tuomiokirkossa maanantaina 10.4. klo 19.

kuvassa rakkauden ateria oopperan mainoskuva

Teos juhlistaa Uskonpuhdistuksen merkkivuotta sekä Suomen itsenäisyyden juhlavuotta 2017. Samalla se edustaa uutta suomalaista kirkkomusiikkia. Esityksessä on positiivinen rakkauden ja suvaitsevaisuuden teema.

Oopperan libretto perustuu Johanneksen evankeliumin 13–16 lukuihin, jotka käsittelevät yhteyden, luopumisen ja palvelevan rakkauden teemoja. Libretto on kirkko-oopperan dramaturgin ja ohjaajan Veera Airaksen käsialaa ja sen teologisena asiantuntijana on toiminut piispa Jari Jolkkonen.

Rakkauden aterian on säveltänyt Sibelius-Akatemiasta vastavalmistunut säveltäjä Matti Heininen, mentorinaan professori Veli-Matti Puumala.

Jeesuksen roolin esittää baritoni Kristian Lindroos, joka on viime vuoden Lappeenrannan laulukilpailun voittaja. Opetuslasten kuoro koostuu Taideyliopiston Sibelius-Akatemian Kuopion yksikön opiskelijoista. Heitä on valmentanut lehtori Heikki Liimola, joka myös johtaa esityksen. Urkurina kuullaan musiikin tohtori Jan Lehtolaa.

Esityksen kertojana, Johanneksen roolissa nähdään produktion taiteellinen johtaja professori Jorma Hynninen.

Lavastus ideoidaan Leonardo da Vincin Viimeinen ehtoollinen -maalauksen pohjalta.

Teoksen tuottaa Suomalaisen Kamarioopperan toiminnanjohtaja Risto Hirvonen.

Toinen Kuopion esitys perjantaina 7.7. klo 19, Nilsiän herättäjäjuhlien yhteydessä.

Liput ovelta 15 € / 20 €

Liput ennakkoon http://Lippu.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä , alkaen 15,50 € /22,50 €

Mon Apr 10 09:46:28 EEST 2017