Helatorstaina Kuopion torilla messu ja perheiden tapahtuma

Reformaation merkkivuoden kunniaksi Kuopion torilla järjestetään kaikkien seurakuntien yhteinen messu helatorstaina 25.5. Messun ja lounaan jälkeen alkaa Riemu-tapahtuma. Messussa muistetaan myös presidentti Mauno Koivistoa.

Lasten liikennepoliisit Maltti ja Valttia

Torimessu on ainoa Kuopion seurakunnissa järjestettävä messu helatorstaina klo 11. Messussa saarnaa piispa Jari Jolkkonen. Messun jälkeen on tarjolla keittolounas. Sen jälkeen torilla alkaa klo 13 Riemu-tapahtuma.

Koko perheen yhteinen tapahtuma

Riemu on ilmainen, koko perheen oma festivaali, jossa on lavaohjelmaa, erilaisia toimintapisteitä ja yhteistä tekemistä. Järjestelyissä ovat olleet mukana kaikki Kuopion seurakunnat. Aiempina vuosina tapahtuma on kerännyt Satamatorille satoja ihmisiä.

Pääesiintyjät ovat tänä vuonna teeveestä tutut liikennepuistokonstaapelit Maltti ja Valtti, Pikku Papun Orkesteri sekä Kuopion seurakuntien kuoroja. Riemussa laulaa myös eri seurakuntien lapsikuoroista koottu ”Suurkuoro”. Kuorot ovat harjoitelleet kevään aikana omissa seurakunnissaan ja torilla lauletaan ensimmäistä kertaa yhdessä.

Katso Riemu-tapahtuman koko ohjelmaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Presidentti Koivistoa kunnioitetaan

Kuopion hiippakunnan piispa Jari Jolkkonen painottaa:

-  Seurakunnat kunnioittavat presidentti Koiviston elämäntyötä parhaiten pitämällä kiinni helatorstain juhlallisuuksia koskevista suunnitelmistaan ja ottamalla hänen muistonsa mukaan osaksi helatorstain ja reformaation merkkivuoden viettoa. Kokoontumalla yhteiseen jumalanpalvelukseen ja viettämällä sen jälkeen yhteistä ateriaa voimme osoittaa kiitollisuutta ja kunnioitusta hänen työlleen isänmaamme hyväksi.

- Koiviston ja hänen sukupolvensa ponnistelut niin sodan kuin rauhan aikana ovat tehneet mahdolliseksi sen, että voimme elää rauhassa ja viettää reformaation merkkivuotta vapaudessa.

Helatorstaina juhlitaan myös Kristuksen taivaaseenastumista

Helatorstaina kerrotaan Jeesuksen Kristuksen taivaaseenastumisesta. Taivaaseen astunut Kristus on Pyhän Henkensä kautta sanassa ja sakramenteissa läsnä seurakuntansa keskellä.  Kristuksen läsnäolo arjessa on armoa. Ihminen ei jää yksin. Armo on tarkoitettu elettäväksi todeksi yhdessä. Jumalan rakkaus herättää armollisuuteen toisia ihmisiä kohtaan.

Kuva: Liisa Karling

2017-05-23 13:59:00.0