Kesäkahvilassa luonnon helmassa

Inkilänmäen leikkipuisto on kuin satumaa. Omenapuu, syreenit ja pihlaja kukkivat, aurinko paistaa ja lapset kirmailevat kuin vasikat kesälaitumella. Seurakunta on jalkautunut lasten ja perheiden pariin; on kesäkahvilan aika.
Kesäkahvila Inkilänmäen leikkipuistossa

Kuopion ev.lut. seurakuntien järjestämät kesäkahvilat ovat kokoontuneet reilun parin viikon ajan eri puolella kaupunkia ja maaseutua. Ne ovat tarjonneet ohjatun kesähetken lapsille ja vanhemmille.

Tänä vuonna Kuopion tuomiokirkkoseurakunta piti kesäkahvilaa neljässä eri paikassa. Inkilänmäen leikkipuistossa kesäkahvilassa on ollut parhaimmillaan melkein 50 kävijää.

Tämmöistä voisi olla enemmänkin

Leikkipuistoon tulee kolmen tytön kanssa Raimo Voutilainen. Kotona on vielä pieni poikavauva. Nyt lähdettiin leikkimään Jennan 8 v., Johannan 5 v. ja Jasmiinan 3 v. kanssa.

Mummo tulee myöhemmin leikkipuistoon tyttöjen seuraksi, jotta isä pääsee hoitamaan perheen asioita.

- Onpas harmi, kun tällä kertaa lapsia ei ole tämän enempää. Onkohan väki lähtenyt jo juhannuslomille, pohtii Voutilainen ja ohjaa tyttöjä leikkien pariin.

- Lasten takiahan tänne tuli lähdettyä. Emme ole olleet seurakunnan järjestämässä säännöllisessä toiminnassa mukana, mutta tämähän on tosi mukava juttu. Voisi olla tämmöistä enemmänkin, toivoo iloinen ja rento isä.

Lapsetjaisa

Hyvää palautetta jalkautumisesta

Kesäkahvilat ovat maksuttomia, matalan kynnyksen kesähetkiä, joissa leikitään, puuhataan kivoja juttuja ohjaajien avustuksella, nautitaan hiljentymishetkestä ja siemaistaan kahvit tai mehut pienten herkkujen kanssa.

- Saimme hyviä kokemuksia tästä lapsiperheiden luokse tulemisesta viime kesältä. Palautteissa kiitettiin kivasta toimintapäivästä, leppoisasta olemisesta kivassa kesäsäässä, uusista ystävistä ja meitä työntekijöitäkin kehuttiin, kertoo lastenohjaaja Paula Raatikainen Tuomiokirkkoseurakunnasta.

Ohjaajina ovat myös lastenohjaaja Kati Savolainen ja nuorisotyönohjaaja Elina Hakkarainen. Ulkona tehtävä työ on ollut mieluisaa myös ohjaajille.

- Olemme ihmetelleet porukalla luonnon kauneutta värikorttien avulla ja jutelleet aikuisten kanssa pyhän merkityksestä. Tutustumisleikit ovat olleet kivoja ja uusia tuttavuuksia onkin tullut puolin sekä toisin, kertoo Raatikainen.

Kiinnostus kirkkoon kasvanut

Tuomiokirkon mäellä pidetyssä kesäkahvilassa kirkossa pistäytyneet turistitkin ovat ihastelleet kesäkahvilan iloista meininkiä. Monet ovat halunneet tietää kirkostakin enemmän.

- Meitä on yllättänyt, että nyt lapset haluavat käydä tutustumassa kirkkoon mummon tai muun vanhemman kanssa.

- Kesäkahvilan väelle piilotimme eläimiä kirkkoon ja niiden etsiminen oli kiva juttu. Samalla tutustui myös kirkkoon.

(Kuopion ev.lut. seurakuntien viestintä/ Seija Rytkönen)

2017-06-22 11:35:00.0