Paavo Ruotsalainen, hengellisen elämän konsultti Nilsiästä

Nilsiästä ja herännäisyydestä voi tuskin puhua mainitsematta Aholansaaressa asunutta herännäisvaikuttaja Paavo Ruotsalaista (1777–1852). Tulevana viikonloppuna Nilsiässä järjestettävien herättäjäjuhlien juhlakenttä levittäytyy kirjaimellisesti Paavon haudan ympärillä Vanhan kirkon puistossa.
Paavo_Ruotsalainen_hauta_Kuva_Seija_Rytkönen_THUMB.jpg

Ruotsalaisen ajatuksiin on perehtynyt vuosikymmenten mittaan mm. rovasti Pentti Simojoki, Helsingin Kannelmäen seurakunnan emeritus kirkkoherra. Hänen viimeisin teoksensa Mistä löydän sielun levon ja rauhan? Ukko-Paavon kammarissa ilmestyi Herättäjä-Yhdistyksen kustantamana tänä keväänä.

Simojoki toteaa, että Aholansaaren ”piikkinen mies” tulee ymmärrettäväksi kasvutaustansa kautta.

- Paavo eli isän ja äidin ristiriitaisten odotusten ja vaatimusten puristuksessa. Tämä hajotti Paavon mielen, kunnes käynti seppä Högmanin luona ja sepässä uuden isän kohtaaminen merkitsi vapautumista, itsensä hyväksymistä ja uskoa siihen, että Jumala hyväksyy hänet sellaisena kuin hän on.

Paavo Ruotsalaisen merkitys herännäisyydelle on ollut ja on yhä suuri. Voimakkaan tunnepitoisten herätysten aikoina hänet kutsuttiin apuun, jos seurakunnissa hengellinen elämä kriisiytyi.

Paavosta oli moneksi

- Paavo ei ollut herätyspuhuja — hän oli sielunhoitaja, neuvonantaja, hengellisen elämän konsultti, korostaa Simojoki.

Pentti Simojoki vakuuttaa, että Paavo Ruotsalaisen ajatuksiin kannattaa tutustua, sillä kysymys hengellisestä elämästä on tänään ajankohtainen.

- Mitä se on? Siihen Paavo vastaa ja siihen opastaa. Uskon kohde ja sisältö on persoona, elävä Jumala, elävä Kristus. Usko on minä-sinä-suhde. Myös Paavon raamattu- ja Kristus-käsitys ovat modernit ja mielenkiintoiset.

• Rovasti Pentti Simojoki puhuu Nilsiän herättäjäjuhlilla lauantain iltaseuroissa 8.7. klo 18.30. Hän myös vetää yhdessä Satu Väätäisen kanssa kamarikeskustelutyyppisen keskustelutilaisuuden Tahkon Piazza-ravintolassa (Sääskiniementie 560) lauantaina 8.7. klo 21.

• Kustannusosakeyhtiö Herättäjä perustettiin vuonna 1892. Nykyinen Herättäjä-Yhdistys kustantaa vuosittain joko itse tai yhteistyökumppaneiden kautta 1–4 kirjaa ja 1–4 äänitettä. Vuonna 2017 on julkaistu Pentti Simojoen teoksen lisäksi Kari Pekka Kinnusen Matkakirja, Alva Grünthalin ja Aura Raulon toimittama Saaren muisti sekä Histan veisaajien cd-levy Seurat. Yhdistys julkaisee myös vuonna 1888 perustettua Hengellistä Kuukausilehteä.

Aholansaari, jossa Paavo Ruotsalainen asui, on nykyään leiri- ja lomakeskus. Lue lisää: www.aholansaari.fi. Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Thu Jul 06 14:41:00 EEST 2017