Atte Korhola ja ”Tyhjyyden kohtaaminen”

Ympäristötieteiden professori, Helsingin Tuomasyhteisön hallituksen puheenjohtaja Atte Korhola pitää sunnuntaina 27.8. luennon aiheesta ”Tyhjyyden kohtaaminen”. Hän myös saarnaa Tuomasmessussa. Atte Korhola on Suomen johtavia ympäristöasiantuntijoita.

kuvassa risti

”Oman sisäisen tyhjyyden ja merkityksettömyyden tunne on musertavimpia kokemuksia ihmisen elämässä. Autiuden kohtaaminen ei ole pelkästään iso haaste, vaan se on vielä suurempi haaste. Se on ehkä kaikista isoin ihmisen kysymys. Tyhjyyteen liittyy jatkuvan turvattomuuden kokeminen. Pelkoa, joka pakottaa koko ajan olemaan varuillaan. Tuntuu, kuin olisi täydellisen yksin maailmassa, josta värit ovat huuhtoutuneet pois. Epävarmuus tulevasta on paikoitellen viiltävää. Sama tyhjyys, joka ihmisiä ahdistaa ja kauhistaa, sen varaan pitäisi pystyä myös rakentamaan. Voiko tyhjyyden hirviön kesyttää ja muuttaa jopa kaunottareksi?”, pohtii Korhola.

Tuomasmessu on avaran hengellisyyden luterilainen messu, jossa yhdistyvät arkiseen elämään liittyvät kysymykset ja rukoukset, vanhan kirkon traditiot sekä mukaansatempaavat tuomaslaulut. Sen liturgiassa ja symboliikassa yhdistyvät moderni spiritualiteetti ja vanhan kirkon perinne, rikas musiikkielämä ja vapaaehtoisten maallikoiden tärkeä rooli. Tuomasmessu yhdistää eri tavoin ajattelevia kristittyjä ja rohkaisee avaraan, itseä ja toista armahtavaan uskoon.

Luento Alavan seurakuntasalissa sunnuntaina 27.8. klo 16.30. Tuomasmessu Alavan kirkossa klo 18.00.

Wed Aug 23 12:04:08 EEST 2017