Tunnustuspalkinto Jaakko Löytylle

Luterilaisen Kulttuurin Säätiö on myöntänyt vuoden 2017 tunnustuspalkinnon muusikko Jaakko Löytylle. Säätiön hallituksen puheenjohtaja, piispa Jari Jolkkonen luovuttaa palkinnon Kuopion tuomiokirkossa Martinpäivän kirkkojuhlassa perjantaina 10.11.2017.
kuvassa Jaakko Löytty

Jaakko Löytty on Suomen arvostetuimpia gospelmuusikoita, jonka usein kantaa ottavat hengelliset laulut tunnetaan laajasti. Virsikirjan uudessa lisävihkossa on Löytyn virsiä, ja hän on ollut keskeisesti mukana myös Siionin virsien uudistustyössä.

Elämänsä ensimmäiset 12 vuotta Jaakko Löytty vietti Namibiassa, jossa hänen vanhempansa toimivat lähetystyössä. Löytyn musiikissa onkin jälkiä afrikkalaisesta perinteestä mutta myös vanhoista virsistä.

”Minun äänimaisemani on ambolainen virren veisuu. Lisäksi lapsuuden perheessäni veisasimme iltaisin Ambomaalla suomalaista virsikirjaa numero numerolta. Se oli sitä suomalaisuutta, ja minä taisin oppia tuntemaan virren numerot ennen kuin opin lukemaan”, Jaakko Löytty kertoo.

Ensimmäisen levynsä ”Asioita joista vaietaan” Löytty julkaisi vuonna 1974, ja siitä lähtien hänen laulunsa ovat olleet rippikoulun ja Nuoren seurakunnan veisukirjan suosituinta materiaalia. Tätä nuorten hengellistä musiikkia Löytty kavereineen alkoi jo 1970-luvulla kutsua gospeliksi.

”Olen tehnyt omaa elämänprosessiani musiikiksi. Aina kun teen laulun, kirjoitan siihen päivämäärän. Olennaista on ollut musiikin omannäköisyys ja sen ajankohtaisuus itselle”, Löytty toteaa.

2017-11-08 14:29:01.0