Tunnustuspalkinto Jouni Heiskaselle

Luterilaisen Kulttuurin Säätiö on myöntänyt vuoden 2018 tunnustuspalkinnon Vaara-Karjalan seurakunnan kiinteistömestari Jouni Heiskaselle.
Kuvassa kiinteistömestari Heiskanen

Säätiön hallituksen puheenjohtaja piispa Jari Jolkkonen luovutti tunnustuspalkinnon Jouni Heiskaselle kiitoksena kutsumuksen uskollisesta hoitamisesta ja julkisen arvonannon osoituksena koko kirkonpalvelijoiden ammattikuntaa kohtaan Martinpäivän kirkkojuhlassa perjantaina 9.11.2018 klo 19 Kuopion tuomiokirkossa.

Kiinteistömestari Jouni Heiskanen toimi esimerkillisellä ja urhoollisella tavalla 23.9.2018 aamuyöllä pelastaessaan suurikokoisen ja painavan kirkon alttaritaulun sekä erittäin arvokkaita ehtoolliskalusteita ja osan alttarivaatteista Kiihtelysvaaran kirkon tuhonneen tulipalon alta.

Jouni Heiskanen sai klo 4.52 aamuyöllä tiedon kirkon tulipalosta ja lähti välittömästi ajamaan paikalle. Saapuessaan kirkolle palokunta oli jo sammuttamassa paloa ja tuli roihusi kirkon kattorakenteissa. Kun Heiskanen astui kirkkoon, sisällä ei vielä näkynyt liekkejä. Hän vei ensimmäisenä ehtoollishopeat ulos. Ehtoollishopeissa on muiden muassa tunnearvoltaan mittaamattoman arvokas ehtoollismalja, joka on vanhempi kuin itse 1770 rakennettu kirkko. Sen jälkeen hän kävi irrottamassa alttaritaulun ja kantoi sen ulos. Taidemaalaari Samuel Elmgrenin vuonna 1831 maalaama alttaritaulu on noin 1,5 metrin levyinen ja noin kolmen metrin korkuinen.  ”Lie tuossa ollut pari enkeliä kaverina, en tiedä, hän totesi urakan jälkeen”.

Luterilaisen Kulttuurin Säätiö vaalii suomalaisen luterilaisen kulttuuriperinteen säilyttämistä ja luterilaisen elämänkatsomuksen kehittämistä. Säätiö järjestää seminaareja, esitelmätilaisuuksia ja muita kulttuuritapahtumia. Reformaation merkkivuoden 2017 johdosta säätiö on tuottanut Rakkauden ateria –kirkko-oopperan sekä Tv-dokumentin Martti ja minä, reformaattorin tarina. Säätiö jakaa vuosittain tunnustuspalkinnon luterilaista kulttuuria edistäneelle henkilölle tai yhteisölle.

Fri Nov 09 19:54:00 EET 2018