Lähes puolet uusia valtuutettuja

Kuopion ev.lut. seurakuntien äänestysprosentti on vahvistamattomien tietojen mukaan yhteisen kirkkovaltuuston osalta 9,9. Vuonna 2014 vastaava luku oli 12,2 ja 14,3 vuonna 2010.

Kuvassa uusi valtuutettu Sakari Pääkkö Tuomiokirkkoseurakunnasta

Tuomiokirkkoseurakunnan Sakari Pääkkö oli yksi ääniharavista. Hän on uusi valtuutettu.

16–17 –vuotiaiden äänestysprosentti oli 4,0. Vuonna 2014 se oli 3,9. 16-vuotiaat saivat äänestää ensimmäisen kerran vuonna 2010, jolloin nuorten äänestysprosentti kipusi peräti 14,9:ään.

Ennakkoon äänesti tänä vuonna 6,0 % (7,9 vuonna 2014). Suosituimpia ennakkoäänestyspaikkoja olivat Kuopion kaupunginkirjasto ja kauppakeskukset.

Yhteiseen kirkkovaltuuston valittiin 51 henkilöä, joista 21 eli lähes puolet on uusia valtuutettuja. Valittujen keski-ikä on 56 vuotta, joka on sama kuin vuonna 2014. Myös sukupuolijakauma on sama, naisia on 48,0 % ja miehiä 52,0 %.

Ääniharavia olivat yhteisen kirkkovaltuuston vaaleissa Järvi-Kuopion seurakunnan Erika Suominen, Tuomiokirkkoseurakunnan Sakari Pääkkö, Kallaveden seurakunnan Vesa Kärkkäinen ja Pekka Niiranen, Männistön seurakunnan Tarja Välimäki, Järvi-Kuopion Anu-Kaisa Ruponen, Alavan Sakari Kainulainen, Tuomiokirkkoseurakunnan Eija Vähälä, Puijon Risto Helle ja Järvi-Kuopion Sinikka Kervinen.

Ääniharavista uusia ovat Sakari Pääkkö, Sakari Kainulainen, Eija Vähälä ja Risto Helle.

Seurakuntaneuvostot

Seurakuntaneuvostoissa eniten ääniä keräsivät:

Alava: Sakari Kainulainen*, Elli Voutilainen ja Sauli Paavilainen*

Kallavesi: Marjut Niemelä*, Leena Kumpusalo ja Pekka Niiranen

Männistö: Tarja Välimäki, Jussi Hakala, Emma Hiltunen*

Puijo: Risto Helle*, Tiina Marjanen* ja Jaro Julkunen

Järvi-Kuopio: Erika Suominen, Sinikka Kervinen, Riitta Junnila-Savolainen

*merkityt ovat uusia luottamushenkilöitä.

Ehdokaslistoista pärjäsivät parhaiten Alavassa Vastuunkantajat, Kallavedellä Kaikkien kirkko, Männistössä, Kristus Kalliolle rakentajat, Puijossa Ihmisten kanssa elävä seurakunta ja Järvi-Kuopiossa Kirkko Keskellä kylää – ehdokaslista.

Männistössä kaikki yhteiseen kirkkovaltuustoon ja seurakuntaneuvostoon valitut olivat Kristus Kalliolle rakentajat -listalta. Järvi-Kuopion seurakunnan yhteiseen kirkkovaltuustoon ja seurakuntaneuvostoon valitut olivat yhtä lukuun ottamatta Kirkko Keskellä kylää -listalta.

Tarkemmat tulokset: www.kuopionseurakunnat.fi/vaalit/vaalituloksetLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Mon Nov 19 14:46:00 EET 2018