Sammakkoarkusta urkupilleihin

Kuopion museossa järjestetään Tuomiokirkon historiaa ja esineistöä kuvaava näyttely.
tuomiokirkko_nayttely_3D-lasit_THUMB.jpg

Näyttelyssä pääsee tutustumaan kaikkeen siihen, mitä nykypäivän Tuomiokirkossa kävijä ei pysty näkemään. Nähtävillä ovat eri aikojen asut ja käytöstä pois siirretty esineistö. Taitavien käsityöläisten ja suunnittelijoiden työn jälki näkyy edelleen papin asujen kirjonnassa, värikylläisissä kirkkotekstiileissä ja hopeaa hohtavassa esineistössä. Sammakkoarkku on yksi tutustumisen arvoisista esineistä.

Vanhoihin maisemiin eri vuosikymmenillä voi tutustua virtuaalisesti. Näkymä on kuin katsoisi kirkon kellotornista.

Tuomiokirkko on myös musiikin kirkko. Miten ääni muodostuu urkujen pillistössä? Tämä varsinkin lapsille ja koululaisille suunnattu näyttelyosuus kertoo Tuomiokirkon uruista ja kirkkomusiikista. Koululaisille järjestetään opastettuja kierroksia, jotka alkavat piispanpuistosta ja päättyvät museoon, jossa pyhiinvaeltajapassiin kerätään tehtävien avulla merkintöjä.

Esineistä ja yksityiskohdista lisätietoaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Tehtäväpaketti koululaisilleLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Ajasta aikaan – Tuomiokirkko 200 vuotta

Juhlanäyttely Kuopion Museossa 19.2.–24.4.2016 Kauppakatu 23 ti–la klo 10–17

Liput: aikuiset 8 €, opiskelijat, eläkeläiset, työttömät ja vähintään 5 henkilön ryhmät 5 €, alle 18-vuotiaat vapaa pääsy.

Thu Feb 18 14:00:00 EET 2016