Seurakuntien kiinteistöihin rakennusautomaatiojärjestelmä

Kuopion ev.lut. seurakuntien yhteinen kirkkoneuvosto hyväksyi kokouksessaan 22.2. rakennusautomaatiojärjestelmän toteuttamisen yhtymän kiinteistöihin vaiheittain.

Rakennusautomaatiolla tarkoitetaan tietokoneohjattua tekniikkaa, joka säätelee kiinteistön energiankulutuksenhallintaa ja sisäilmamukavuutta. Tärkeimmät säädöt liittyvät lämmitykseen ja ilmanvaihtoon. Sen lisäksi automaatiolla ja mittaroinnilla voidaan vaikuttaa esimerkiksi veden käyttöön. Nykyaikainen rakennusautomaatio optimoi energiankulutuksen ja sisäilman viihtyisyyden olosuhteiden ja todellisen käytön mukaan.

Kaikki toimitettavat järjestelmät varustetaan etäseuranta- ja ohjausmahdollisuudella. Etäpalvelujen avulla voidaan tuottaa tarkkoja ja oikeita päätelmiä erilaisissa häiriötilanteissa. Paikallisesti ei enää aina tarvita henkilökuntaa tai erityisasiantuntemusta.

Rakennusautomaatio mahdollistaa säästöjä kiinteistöihin. Yli puolet käyttökuluista on sellaisia, joihin voidaan vaikuttaa automaatiolla. Mahdolliset säästöt voivat olla 10 - 30 % nykyisistä käyttökuluista.

Kuopion ev.lut. seurakuntayhtymällä on lähes 40 kiinteistöä. Automaatiojärjestelmä puuttuu 15:sta kiinteistöstä. Automaatiojärjestelmä on 16 kiinteistössä, mutta ei sen etäkäyttömahdollisuutta Seurakuntayhtymän energiakulut vuonna 2015 olivat 1.013.029,65 euroa.

Vuoden 2016 talousarvion investointiosaan on varattu automaatioinvestoinnille määrärahoja yhteensä 84.000,00 euroa.

Seurakuntayhtymän automaatio-ohje valmistuu lähiviikkoina ja toimijoiden kilpailutus on tarkoitus tehdä huhtikuun loppuun mennessä. Etävalvomo on tarkoitus ottaa käyttöön keväällä 2016.

Rakennusautomaation rakentamista on tarkoitus jatkaa vuonna 2017. Rakennusautomaatiohankkeen kustannusarvio vuodelle 2017 on noin 75.000 euroa. Hankkeen kokonaiskustannukset tarkentuvat vuoden 2016 aikana. Rakennusautomaation piiriin on tarkoitus liittää kaikki seurakuntayhtymän kirkot, seurakuntatalot ja leirikeskukset. Myös joidenkin kappeleiden liittäminen järjestelmään on tarkoituksenmukaista.

Yhteisen kirkkoneuvoston pöytäkirja 22.2.2016Linkki avautuu uudessa välilehdessä (pdf)

Päätöksenteko ja pöytäkirjat

2016-02-22 17:35:00.0