Kirkolliskokous teki valintoja ja piispa Jolkkonen saarnasi ykseydestä

Turussa tällä viikolla kokoustanut kirkolliskokous valitsi kirkkohallituksen jäsenistöön kaksi jäsentä Kuopion hiippakunnasta. Kirkolliskokous pohti seurakuntavaalien siirtämistä pois isänpäivältä ja piispa Jolkkonen lähtösaarnasi ykseyden vaalimisesta.
Kirkolliskokous kevät 2016_M.jpg

Turussa koolla oleva kirkolliskokous valitsi kirkkohallituksen jäsenet toimikaudeksi 1.6.2016-31.5.2020. Kuopion hiippakunnasta valittiin kaksi henkilöä jäsenistöön.

Kirkkohallituksen maallikkojäseniksi valittiin seuraavat:

Turun arkkihiippakunta: toimittaja Pekka Heikkilä, Tampereen hiippakunta: toimittaja Vuokko Vänskä, Oulun hiippakunta: yht. ylioppilas Elina Kemppainen, Mikkelin hiippakunta: seurakuntaneuvos Risto Rasimus, Porvoon hiippakunta: lääkäri Åsa A. Westerlund, Kuopion hiippakunta: lääkintöneuvos, dos. Matti Ketonen, Lapuan hiippakunta: johtava diakoniatyöntekijä Pirjo Sariola, Helsingin hiippakunta: kv-asiantuntija, kirjanpitäjä Tarja Kantola ja Espoon hiippakunta: diplomi-insinööri Heikki Sorvari.

Kirkkohallituksen pappisjäseniksi valittiin seuraavat:

kirkkoherra, teol. tri Aulikki Mäkinen, Kuopion hiippakunta ja lääninrovasti, dos. Kalervo Salo, Espoon hiippakunta.

Seurakuntavaalit pois isänpäivästä?

Kirkolliskokous käsitteli tänään myös yleisvaliokunnan mietintöjä hiippakuntavaltuustoesityksistä, joissa ehdotettiin muun muassa seurakuntavaalien ajankohdan siirtämistä. Nykyisen vaalijärjestyksen mukaan vaalit aloitetaan marraskuun toisena sunnuntaina. Tämä päivä on vakiintuneesti isänpäivä.

Yleisvaliokunnan mietinnössä todetaan, että kirkko tukee isänpäivää viettäviä perheitä paremmin sillä, että seurakuntavaalit siirretään siltä päivältä pois. Valiokunta toteaa mietinnössään, että vaivattomin tapa siirtää vaalit pois isänpäivästä olisi siirtää ne viikkoa myöhemmäksi marraskuun kolmanteen sunnuntaihin. Asia lähetettiin kirkkohallitukseen valmisteltavaksi.

Piispa Jolkkonen lähtösaarnasi ykseyden vaalimisesta

Kuopion hiippakunnan piispa Jari Jolkkonen puhui lähtösaarnassaan ykseydestä ja sen vaalimisesta.

Hän pohti, miten rakentaa ykseyttä niin, että puhuisimme yhtä aikaa totuudellisesti ja toista kunnioittaen. Kuinka osaisimme rakentaa ykseyttä puhumalla hyvää toisista – ilman lankeamista joutavaan imarteluun. Vastauksena on rukous.

- Jos me rukoilemme toistemme puolesta, kuinka voisimme enää puhua pahaa toisista? Jos me rukoilemme köyhien ja kärsivien puolesta, kuinka enää voisimme kääntää heille selkämme? Jos me rukoilemme vihollistemme puolesta, kuinka enää voisimme tähdätä heitä asein?, sanoi piispa Jolkkonen.

Piispa Jolkkosen koko saarna 13.5. 2016 kirkolliskokouksessa (pdf)Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Kirkolliskokous on seuraavan kerran koolla 8.-11.11.2016 Turussa.

Kuvassa piispa Jari Jolkkonen kirkolliskokouksessa.

Kuva: Kirkon kuvapankki/ Aarne Ormio.

Fri May 13 12:08:01 EEST 2016