Kuopion seurakuntien jäsenmäärä yli 90 000

Kastettujen määrä hienoisessa kasvussa. Säästösuunnitelmista pyydetään lausunnot. Diakoniakeskuksen ja NNKY:n tilojen vuokraamista valmistellaan edelleen.

Kuopion seurakuntien jäsenmäärä 30.4.2016 oli 91 367. Jäsenmäärä on vähentynyt vuoden alusta 223 henkilöllä. Edellisenä vuonna jäsenmäärä väheni samana ajanjaksona 325 henkilöllä. Kastettujen määrä kasvoi hieman viime vuodesta 285 (275). Kirkkoon liittyneiden määrä on myös kasvanut viime vuodesta 157 (146), mutta kirkosta myös erottiin aiempaa vilkkaammin 278 (221).

Seurakuntayhtymän talousennusteet ja investoinnit 2016–2025

Yhteinen kirkkoneuvosto käsitteli 29.3.2016 paikallisseurakuntien toimintamääräahojen jakoperusteiden tarkistamista. Kirkkoneuvosto hyväksyi jakomallin, jossa lähtökohtana on seurakuntien jäsenmäärä. Järvi-Kuopion seurakunnan ja Kallaveden seurakunnan osalta tästä poiketaan niiden alueellisen laajuuden tähden. Järvi-Kuopion seurakunnan toimintamäärärahat voivat olla 20 prosenttia suuremmat/jäsen ja Kallaveden seurakunnan toimintamäärärahat Karttulan ja Maaningan osalta 20 prosenttia suuremmat/jäsen kuin muilla yhtymän seurakunnilla. Jakomallista poistettiin samalla niin sanottu perusosa.

Yhteinen kirkkoneuvosto käsitteli 11.4.2016 seurakuntien ja yhteisten työalojen säästövelvoitteita. Kirkkoneuvosto hyväksyi säästövelvoitteet seurakuntien osalta esitetyn mukaisina. Yhteisten työalojen osalta säästövelvoite kohdistetaan koko pääluokkaan eikä sitä jyvitetä eri työaloille. Asiasta pyydetään seurakuntaneuvostojen lausunnot ja yhteisten työalojen johtokuntien lausunnot 15.9.2016 mennessä. Ilman tuntuvaa toimintakulujen leikkaamista ei välttämättömiä investointeja ole mahdollista toteuttaa.

Tilojen vuokraaminen NNKY:lle ja Diakoniakeskukselle

Diakoniakeskuksen ja NNKY:n muutto Tulliportinkadulle ja vuokrasopimuksen tekeminen Savon Tina Oy:n kanssa palautettiin uudelleen valmisteluun.

Yhteisen kirkkoneuvoston pöytäkirjatLinkki avautuu uudessa välilehdessä

2016-05-24 19:31:00.0