Kouluikäisten kerhot

Kerhotoiminta on tarkoitettu pääasiassa alakouluikäisille lapsille. Kerhoja on Alavan ja Neulamäen kirkolla ja joidenkin seurakunnan alueen koulujen salissa. Kerhonohjaajana saa työkokemusta ja palkkion tehdystä työstä.

KERHOJEN OHJAAMISESTA

1. Kerhon toiminta-aika on n. 1-2 tunti viikossa ryhmää kohti.
  2. Kerhonohjaajat ovat paikalla koko ajan.
  3. Kerhot toimivat seurakunnan hengen ilmapiirissä. (Hartaus, ohjaajien kielenkäyttö ja käytös yms.)
  4. Kerhossa tarvittavat tarvikkeet olisi hyvä kerhonohjaajan koota valmiiksi ennen kerhon alkua.
  5. Ongelmatilanteet on hyvä ratkaista nuorisotyönohjaajan kanssa.
  6. Kerhoa koskevat muutokset (esim. kellonaika) sekä erityistilanteet (esim. retket) on aina sovittava etukäteen nuorisotyönohjaajan kanssa.
  7. Kerhonohjaaja vastaa kerhostaan ja tekemisistään, vastuu toiminnasta on nuorisotyönohjaajalla.
  8. Kerhossa on 2-5 ohjaajaa, lisäksi nuorisotyönohjaaja on tavoitettavissa koko kerhon ajan.
  9. Ole läsnä, keskity kerhoon ja kerholaiseen. (kännykkä kiinni)

TEHTÄVÄT ENNEN KERHON ALKUA:

• Käy läpi kerhoillan ohjelma, kerhonohjaajan on tiedettävä, mitä kerhossa tapahtuu.
  • Tarkista tarvittavat tarvikkeet
  • Järjestä kerhotila ja ota esille materiaalit.
  • Mene ovelle vastaanottamaan kerholaisia.

KERHOILLAN KULKU JA RAKENNE

1. SELKEÄ ALOITUS Kerho aloitetaan niin selkeästi, että jokainen kerholainen ymmärtää kerhon aloite-tuksi. Kerhon alku ei saa olla liukuva ja epämääräinen. Avauksessa tulee pyrkiä täsmällisyyteen ja säännöllisyyteen. Kerholaiset voi koota ympyrään istumaan (tai esim. liikuntasalissa varpaat keltaiselle viivalle) ja pitää nimenhuuto, kysellä kuulumiset sekä kertoa alkavasta kerhosta (kullekin kerholle sopiva aloitus).
  2. AKTIVOIVA TOIMINTA Tämä voi olla esim. pelejä, leikkejä ja kilpailuja. Kerholainen on istunut päivän koulussa, joten vauhdikkaat ja toiminnalliset jutut ovat omiaan kerhoilloissa.
  3. UUDEN OPPIMISTA Kerhoillan tulee sisältää jotain uutta ja mielenkiintoista. Se voi olla uusi askartelu, uusi peli, tietokilpailu tms. Harrastekerhoissa se on lajiin tai taitoihin liittyvä harjoite.
  4. HARTAUTTA Kerhon jumalanpalveluselämä on tärkeää turvallisuuden kannalta. Hartaushetket ovat rauhallisia yhdessäolon hetkiä, joissa palvellaan Jumalaa ja ollaan Jumalan palveltavina. Liikuntakerhoissa tämä hetki on parempi olla alussa.
  5. SELKEÄ PÄÄTÖS on tärkeä. Kerholaiset tietävät silloin, että voi lähteä kotiin. Päätös voisi olla esim. sisaruspiiri, tarina, rukous tms. toistuva kerhon oma tapa päättää kokoontumiskerta.

KOKKIKERHOSSA

• Ruoka-aineallergiat tulee huomioida TARKASTI! Laktoosittomia tuotteita käyttävän on ehdottomasti saatava laktoosittomia tuotteita ja pähkinälle allerginen ei saa syödä yhtään pähkinää!
  • Kun suunnittelette kokkikerhonne sisältöä, älkää tehkö siitä herk-kukerhoa. Pieni suolainen, pieni makea voivat vuorotella viikoittain.
  • Muistakaa kertoa kerholaisille, ettei kokkikerhon aikaansaannos korvaa ateriaa, vaan on pikemminkin välipala.
  • Kokkaus alkaa aina huolellisella KÄSIENPESULLA.
  • Hiukset kiinni ja päähine päähän (hius pullassa on yäk!!!)
  • Ota keittiöön muutama kerholainen kerrallaan. Toinen ohjaaja on loppujen kanssa kerhohuoneessa pelaamassa, piirtämässä, katta-massa jne.
  • Aloittakaa syöminen aina yhdessä ja ruokarukouksen kanssa (ruokalaulu tai joku tuttu ruokarukous). Nuorisotyönohjaaja toimittaa teille ruokarukouksia.

LIIKUNTAKERHOSSA

• Kerhoon tulee monen tasoisia ja eri-ikäisiä kerholaisia.  Toiset pitä-vät ensimmäistä kertaa esim. mailaa kädessä; toisten otteissa näkyy vaikkapa jääkiekkoharjoitusten jälki.
  • Hyvä on itse muistaa ja muistuttaa kerholaisillekin, että kerho ei ole eliittiseura, vaan hauskaa yhdessä tekemistä ja yhdessä pelaa-misen opettelua.
  • Kannusta, ole positiivinen!  Varsinkin pienet ja aralta tuntuvat ker-holaiset tarvitsevat innostamista.
  • Turvallisuus!!  Huitomiset, korkeat mailat, työntämiset; yleensä jääkiekkomaiset otteet pois.  Se rauhoittaa pelaamista. Selvitä it-sellesi miten toimit, jos tapahtuu tapaturma.

ASKERTELUKERHOSSA

• Kerhoaika on 1-1 1/2 h, joten siinä ajassa ei kovin suuritöisiä askarteluja ehdi tehdä.
  • Pitkäjänteisyyttä vaativiin töihin ei lasten kärsivällisyys aina riitä, joten aloita helpoimmista töistä ja siirry vaativimpiin kunhan kerholaisten taidot kehittyvät.
  • Tee työ ensin itse vaihe vaiheelta ennen kuin teetät sitä kerhossa.
  • Innosta lapsia käyttämään omaa mielikuvitusta ja tekemään askartelusta Se Oma Työ, eikä kopiota ohjaajan työstä.
  • Älä koskaan tee työtä kerholaisen puolesta. Opasta ja neuvo, mutta jätä lapselle onnistumisen ja tekemisen ilo.
  • Kerhoaskartelu saisi olla mielellään kytketty ajankohtaiseen teemaan

KERHON PÄÄTYTTYÄ:

• Huolehditaan kerholaiset turvallisesti kotimatkalle. HUOM! Muista heipat kaikille! Tarkista myös kuka saa lähteä yksin, ketä tullaan hakemaan!
  • Järjestetään tavarat ja kerhotilat
  • Käydään läpi seuraavan kerhokerran ohjelma
  • Huomioidaan seuraavan kerhokerran materiaalit.