Rauhantuli levottomassa maailmassa

Adventin ajan yksi puhuttelevimpia symboleja on seimiasetelma. Sen toi kulttuuriimme Franciscus Assisilaisen (1182–1226) tapa rakentaa seimi Assisin laaksoon ja viettää jouluyötä köyhien kanssa. Eri kulttuureissa asetelmat ovat erilaisia, mutta usein tietyt elementit toistuvat: Jeesus-lapsi, Maria, Joosef ja tallin eläimiä. Asetelmaa kehystää usein lämmin ja levollinen tunnelma.

Ensimmäinen jouluseimi sijaitsi Betlehemissä, nykyisellä Länsirannalla. Siellä joulurauha on särkynyt. Siellä kärsitään epäluulosta ja väkivaltaisuuksista. Lokakuussa Gazan rajalla leimahtanut sota kärjistää tilannetta myös Jeesuksen synnyinseudulla. Paikallinen Fursan-niminen pappi kuvasi kirjeessään Pyhän maan kristittyjen tuntoja: ”Välillä tuntuu, että mietimme sitä, kuinka kuolisimme, emme sitä, kuinka eläisimme.”

Jeesus syntyi seimeen Rooman miehitysvallan keskelle. Sotia on nykyisin ehkä vähemmän, mutta aseet ovat tuhovoimaisempia. Ihmisten maailmasta ei ole tullut taivasten valtakuntaa.

Jeesuksen syntymäkirkosta lähtee liikkeelle vuosittain Betlehemin rauhantuli. Partiolaisten saattelemana sitkeä rauhatuli matkaa eri puolille maailmaa, myös Kuopion hiippakuntaan. Se on sinnikäs hyvän tahdon mielenosoitus rauhan ja oikeudenmukaisuuden puolesta sotauutisten maailmassa.

Fyysisesti tuli on tavallinen. Ja silti jotenkin erilainen: sotauutisia uhmaten se kuuluttaa hyvää sanomaa toisenlaisesta maailmasta. Sellaisesta, jossa vallitsee rauha, oikeus, ilo ja toivo.

Tuli lähtee paikasta, johon kerran syntyi Rauhan Ruhtinas, koko maailman Vapahtaja. Väkivallan varjosta lähtee hyvä sanoma joulun rauhasta myös tänään. Maailma tarvitsee rauhaa. Kestävään rauhaan kuuluu aina oikeudenmukaisuus. Rauha ja oikeus tuovat ilon. Ilosta versoo tulevaisuus ja toivo.

Tänä jouluna otan vastaan Betlehemin rauhantulen erityisellä hartaudella. Sen äärellä rukoilemme rauhaa Betlehemiin, Gazaan, Israeliin, Ukrainaan, Suomeen – ja koko maailmaan.

Rauha on paitsi Jumalan lahja myös ihmisen tehtävä. Toivon, että sytytät rauhantulen myös omaan sydämeesi.

Rakenna rauhaa kotona ja työpaikalla, sillä rauhan työ lähtee itsestä. Osoita hyvyyttä perheväellesi, ystävillesi ja työtovereillesi. Katso lähimmäistäsi hyväksyvin silmin kaikissa kohtaamisissasi. Tue ja auta niitä lähimmäisiä, jotka kärsivät lähellä ja kaukana. Anna kunnia sille, jolle kunnia kuuluu.

Tästä puhuu hiljaisesti jokainen seimiasetelma. Ja sitä kuuluttaa myös jouluevankeliumin taivaallinen sotajoukko: ”Jumalan on kunnia korkeuksissa ja maan päällä rauha ihmisillä, joita hän rakastaa.”

Siunattua joulun aikaa toivottaen

Jari Jolkkonen
Kuopion hiippakunnan piispa

Lue lisää rauhantulesta Kuopiossa

Palaa takaisin joulusivustolle

Piispa Jari Jolkkonen Tuomiokirkon ovella.
Piispa Jari Jolkkonen