Studia Generalia: Matti Huttunen, luento: Suomen musiikin käännekohdat ja Ernst Blochin "eriaikaisuuden" filosofia

ti 23.1. klo 19.00

Kuopion tuomiokirkko

Jan Lehtola, urut. Luentokonsertin aiheena ovat Suomen musiikin rakenteet ja käännekohdat itsenäisyyden ajan ensimmäisillä vuosikymmenillä.

Konsertissa kuullaan aikakauden keskeisiä urkuteoksia, muun muassa Jean Sibeliuksen Intrada (1920) sekä sellaisia harvinaisuuksiksi luettavia teoksia kuin Väinö Raition Legenda (n. 1920) ja Sulo Salosen Toccata (1955). Konsertin luento-osuudessa tarkastellaan urkuteosten heijastamien historiallisten rakenteiden ja ristiriitojen luonnetta käyttäen apuna saksalaisen filosofin Ernst Blochin ajatuksia musiikin historianfilosofiasta. Blochin ideat tarjoavat ajatusmallin, jonka avulla voidaan arvioida suomalaisen musiikin kerrostumia ja käännekohtia itsenäisyyden ensimmäisillä vuosikymmenillä.

Vapaa pääsy.

• Musiikki Musiikki