Kuopio juhlii diakoniaa – D-day 1.9.

Syyskuun ensimmäinen päivä on Suomen ev.lut. kirkossa diakonian viran päivä eli D-day, joka tänä vuonna näkyy ja kuuluu monella tapaa myös Kuopiossa.

Kolme ihmistä keskustelee torilla, kahdella diakoniatyöntekijän virkapaita, ympärillä ihmisiä.

Arkistokuva diakoniatyön toripäivästä. Kuva: Tuija Hyttinen

Kuopion ev.lut. seurakunnat järjestävät 1.9.2022 diakonian juhlavuoden kunniaksi tapahtumapäivän keskellä kaupunkia. Tänä vuonna juhlitaan diakonian viran 150-vuotista historiaa.

Auttaminen elää ajassa – D-dayn paneelikeskustelu

Aamulla 1.9. pureudutaan keskusseurakuntatalolla (Suokatu 22) auttamisen moninaisiin kysymyksiin paneelikeskustelussa. Ennen paneelia on kahvitarjoilu klo 9.30.

Alati muuttuva diakoniatyö -paneelissa klo 10–11.30 avun tarvetta ja auttamista avaavat

• Liisa Penttinen, pastori, teologian tohtori (väitellyt kuopiolaisesta diakoniasta vuonna 2018)
  • Mari Antikainen, Kuopion kaupungin perusturvajohtaja, yhteiskuntatieteiden tohtori
  • Petra Kärkkäinen, Alavan seurakunnan diakoniatyöntekijä
  • Martti Olsen, Kallaveden seurakunnan diakoniatyöntekijä
  • Eeva Väätäinen, Nilsiän alueseurakunnan eläkkeelle jäänyt diakonissa

Paneelin juontavat diakoniatyöntekijä Varpu Ylhäinen ja diakoniatyön pappi, kappalainen Lauri Kastarinen Kuopion tuomiokirkkoseurakunnasta.

D-dayn ohjelmaa Kuopion torilla

Juhlapäivä 1.9. jatkuu kello 12–14 Kuopion kauppatorilla. Kello 13 torilavalla puhuu Kuopion hiippakunnan piispa Jari Jolkkonen aiheenaan Diakonia – palvelevan rakkauden liike. Luvassa on myös musiikkia Kuopion seurakuntien nuorisokanttorilta Jarkko Maukoselta ja lapsille iloista puuhaa ja toimintapisteitä. Esillä on diakoniatyön pukuja eri aikakausilta, ja torilla voi jututtaa sekä diakoniatyöntekijöitä että auttavia vapaaehtoisia. Juhlan kunniaksi on tarjolla soppaa, pillimehut, kahvit ja pullaa. Ruokailun vapaaehtoisella maksulla voi osallistua Yhteisvastuukeräykseen ja siten auttaa lapsia ja nuoria.

Diakoniaa ennen ja nyt – Näyttely kirjastolla 5.–9.9.

Maanantaina 5.9. kello 14 Kuopion pääkirjaston ala-aulassa avautuu Diakoniatyö 150 vuotta -näyttely. Siinä nähdään mm. valokuvia eri ajoilta, diakoniatyöntekijöiden päiväkirjoja ja entisaikojen diakonissan juhla-asu. Näyttely esittelee Kuopion alueen ev.lut. seurakuntien diakonian historiaa ja nykypäivää ja kuvaa ammatillista diakoniatyötä monipuolisuudessaan.

Näyttely on avoinna ma–pe 5.–9.9. kirjaston (Maaherrankatu 12) aukioloaikoina kello 8–19. Paikalla on päivittäin diakoniatyöntekijöitä ja diakonian vapaaehtoisia.

Lisäksi diakonian 150-vuotisjuhlavuoden jumalanpalvelusta vietetään Alavan ja Männistön seurakunnissa 11.9., jota kirkkovuodessa kutsutaan myös lähimmäisen sunnuntaiksi.

Hätä tuo ihmisen diakoniatyöntekijän luo

Kuopion ev.lut. seurakuntayhtymän kuudessa seurakunnassa työskentelee yhteensä 26 diakoniatyöntekijää, jotka kohtaavat ihmisiä hädän ja kriisien keskellä. Hätää synnyttävät mm. sairaudet, työttömyys, yksinäisyys, turvattomuus, taloudellinen niukkuus sekä ongelmat ihmissuhteissa, jaksamisessa tai päihteidenkäytössä.

”Diakoniatyöntekijöitä tarvitaan yhä kipeämmin kohtaamaan ihmisiä yksinäisyyden ja osattomuuden vähentämiseksi. Yhteydenottoja on alkanut tulla, kun taloudellinen niukkuus on lisääntynyt ruuan, asumisen ja muiden kuluttajahintojen noustua”, sanoo diakoniatyöntekijä Maarit Kirkinen Kallaveden seurakunnasta.

1.9.2022 tulee kuluneeksi 150 vuotta siitä, kun Suomessa vihittiin virkaan ensimmäinen diakonissa Matilda Hoffman. Kuopiossa ensimmäinen diakonissa Augusta Perho aloitti työt kaupunkiseurakunnassa 125 vuotta sitten keväällä 1897 ja kolmisen vuotta myöhemmin maaseurakunnan ensimmäinen diakonissa Saimi Huuskonen vuoden 1900 alussa. Kuopiolaiset diakonissat olivat seurakuntadiakonian uranuurtajia ja kehittäjiä Kuopion hiippakunnassa.

Diakonian juhlavuosi Kuopiossa
Diakonian juhlavuosi 2022 Suomen ev.lut. kirkossaLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Yhteisvastuukeräys 2022 Kuopion seurakunnissa

2022-08-18 10:52:00.0