Pyhäinpäivä kutsuu hautausmaalle ja kynttiläkirkkoon - työntekijöitä tavattavissa

Pyhäinpäivää vietetään lauantaina 5.11.2022. Hautausmaillemme syttyy kynttilöiden valomeri, ja kirkoissa muistellaan kuluneen vuoden aikana kuolleita seurakuntalaisia. Myös työntekijät ovat tavattavissa keskustelua varten.

pyhäinpäivä

Pyhäinpäivänä hautausmaille syttyy kynttilöiden valomeri. Kuva: Sini-Marja Kuusipalo

Kuopion Isolla hautausmaalla voi tänä pyhäinpäivänä kohdata myös seurakuntien yhteisen nuoriso- ja oppilaitostyön työntekijöitä ja keskustella heidän kanssaan. Työntekijät ovat tavattavissa hautausmaalla muualle haudattujen muistomerkin luona kello 15–18.

”Pyhäinpäivänä saa surra ja muistaa kuolleita läheisiä. Pyrimme välittämään erityisesti opiskelijoille pyhäinpäivän perinteitä tarjoamalla heille mahdollisuuden myös kynttilän sytyttämiseen. Tuomme esiin oikeutta surun kokemiseen ja surusta puhumiseen. Kanssamme voi tulla juttelemaan kuka tahansa”, kertoo oppilaitospastori Panu Pohjolainen.

Myös muun muassa Nilsiän Kankaisen hautausmaalla (linkki tapahtuman lisätietoihin) ja Maaningan kirkossa (linkki tapahtuman lisätietoon) on pyhäinpäivänä seurakunnan työntekijöitä tavattavissa keskustelua varten.

Kuoleman koskettaessa seurakunnasta saa tukea. Surun keskellä seurakunnan työntekijät auttavat muussakin kuin hautajaisten järjestämisessä. Kuolemaan liittyvistä ajatuksista ja tunteista voi puhua papin, diakonia- tai nuorisotyöntekijän kanssa. He tukevat sairastavaa ja omaisia kuoleman lähestyessä sekä omaisia kuoleman jälkeen. Sairaaloissa ja hoivalaitoksissa keskustelukumppanina ja tukena ovat myös sairaalapapit.

Pyhäinpäivän jumalanpalvelukset ja muistojuhlat kirkoissamme

Kuopion seurakuntien hautausmaat

Sytytän kynttilän -tapahtuma Kirkko Suomessa -Facebook-sivullaLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Siinä kehotetaan ihmisiä jakamaan muistonsa muiden kanssa sosiaalisessa mediassa tunnisteilla #pyhäinpäivä ja #sytytänkynttilän.

2022-11-03 12:56:00.0