Reformaation merkkivuosi alkaa 30.10.

Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa merkkivuotta vietetään 30.10.2016–5.11.2017. Kuopion ev.lut. seurakunnissakin merkkivuotta juhlitaan monin eri tavoin.

vaakabanneri_omenaa_M.jpg

Lokakuun lopussa 31.10.2017 tulee kuluneeksi 500 vuotta Martti Lutherin kuuluisien teesien julkaisemista Saksassa. Aikansa kirkon epäkohtia kritisoivat teesit käynnistivät kirkollista elämää, kieltä ja kansansivistystä, kulttuuria, hallintoa ja lainsäädäntöä muovanneen tapahtumasarjan, jota kutsutaan reformaatioksi.

Reformaation seurauksena syntyi myös luterilainen kirkko.

Reformaation merkkivuoden tarkoituksena on lisätä tietoutta reformaation merkityksestä nykypäivän ihmiselle ja innostaa suomalaisia tutustumaan omiin kulttuurisiin ja uskonnollisiin juuriinsa.

Merkkivuoden valtakunnallinen teema Armoa 2017! nousee Lutherin ajattelusta. Merkkivuosi haastaa pohtimaan, mitä armo ja armollisuus ovat ja miten ne näkyvät nykypäivänä. Merkkivuotta vietetään yhteistyössä Suomi100-juhlavuoden kanssa.

Merkkivuosi on ekumeeninen

Merkkivuotta vietetään ekumeenisesti. Ekumenia tekee merkkivuodesta merkittävän kaikille kristityille. Katolisen kirkon paavi Franciscus saapuu merkkivuoden ekumeeniseen tapahtumaan Ruotsin Lundiin ja Malmöhön 31. lokakuuta. Tilaisuutta isännöivät paavin lisäksi Luterilaisen maailmanliiton presidentti piispa Munib Younan sekä pääsihteeri Martin Junge.

Tapahtuma on Luterilaisen maailmanliiton ja katolisen kirkon yhdessä järjestämä. Suomen evankelis-luterilaista kirkkoa tilaisuudessa edustaa arkkipiispa Kari Mäkinen.

Merkkivuosi avataan Turussa sunnuntaina 30.10.

Merkkivuoden valtakunnallisia avajaisia vietetään Turussa sunnuntaina 30.10. Avajaismessu on Turun Tuomiokirkossa kello 10 ja se lähetetään suorana lähetyksenä YLETV1:ssä. Messun toimittaa piispa Kaarlo Kalliala avustajineen.

Kuopiossakin juhlitaan reformaatiota

Upea reformaation merkkivuoden avauskonsertti on Puijon kirkolla sunnuntaina 30.10. kello 18.00. Illan ohjelma muodostuu rukouslauluperinteestä tutulle Valon rukouksen kaavalle. Konsertissa kuljetaan yksiäänisestä, niin sanotun gregoriaanisen musiikin tyyli-ihanteista kohti kansankielisyyden ja moniäänisyyden arvoja.

Esiintyjijnä ovat Anna Maria McElwain, klavikordi, sekä vokaaliyhtye: Anna Antikainen, Eveliina Ylikoski, Joona Saraste ja Valtteri Tuomikoski.

Sunnuntaina jatkuu Alavan kirkolla sunnuntaina 30.10. klo 14 - klo 15.30 myös tasokas luentosarja Armoa 2017! - Kirkko viettää reformaation merkkivuotta. Siinä on vuorossa kappalainen Pirjo Kuulan luento Karismaattisuus ja luterilaisuus.

Seuraavat osat ovat sunnuntaina 6.11.  Luterilaisuus uskontojen maailmassa, Anna Väätäinen ja sitten sunnuntaina 20.11. Luther ja rukouksen maailma, Juha Välimäki.

Katso lisää reformaation juhlavuoden Kuopion seurakuntien tapahtumia lähiajaltaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Lue reformaatiosta Puijon luottamushenkilö Teuvo Monosen kirjoittamana Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Teesejä ja yhteinen helatorstai

Merkkivuosi näkyy seurakunnissa erityisesti helatorstain vietossa 25.5.2017. Ensi vuonna seurakunnissa, kunnissa ja suomalaisyhteisöissä laaditaan uusia teesejä, jotka julkaistaan 31.10.2017. Merkkivuosi näkyy paikallisesti myös monissa juhlissa, konserteissa, keskustelutilaisuuksissa ja seminaareissa.

Valtakunnallisesti merkkivuotta juhlitaan aloituksen lisäksi pääjuhlassa Turussa 5.11.2017. Merkkivuosi näkyy suurissa tapahtumissa kuten kirkon musiikkijuhlilla Helsingissä 19.–21.5.2017, ekumeenisilla kirkkopäivillä Turussa 19.–21.5.2017 ja SuomiAreenassa Porissa 10.–14.7.2017.

Thu Oct 27 16:25:01 EEST 2016