Taideyliopisto kutsuu luentokonsertteihin kirkkoihin

Sibelius-Akatemia järjestää Kuopiossa kuluvan kevään aikana kolme luentokonserttia. Konsertit järjestetään yhteistyössä Kuopion ev.lut. seurakuntien kanssa.
kuvassa urut

Luentokonsertit ovat osa perusopiskelijoille suunnattua urkutaiteen historian luentokokonaisuutta ja niissä esiintyvät urkumusiikin lehtori, musiikin tohtori Jan Lehtola ja musiikin tohtori Tommi Harju.

Tilaisuuksiin on vapaa pääsy ja niiden kesto on puolitoista tuntia.

Bach

Ensimmäinen luentokonserteista keskittyy Johann Sebastian Bachin Leipzigin kauden urkuteoksiin ja erityisesti retoriikkaan. Jan Lehtola esittää Bachin teoksia ja kertoo niiden sävellysteknisistä ratkaisuista

Johann Sebastian Bachin Leipzigin kauden urkuteokset Ti 24.1. klo 19.00–20.30, Männistön Pyhän Johanneksen kirkko, Kellolahdentie 8.

Walther

Tommi Harju luennoi Johann Gottfried Waltherista ja tämän urkutuotannosta. Harju väitteli aiheesta musiikin tohtoriksi Kuopiossa kaksi vuotta sitten ja toimii nykyään Helsingissä Taideyliopiston kirjaston johtajana. Luentoa värittää Jan Lehtolan esittämät urkusoolot Waltherin tuotannosta.

Mestarillista hyvää tasoa. Ajatuksia Johann Gottfried Waltherin (1684–1748) urkumusiikista Ti 7.2. klo 19.00–20.30, Männistön Pyhän Johanneksen kirkko, Kellolahdentie 8.

Reger

Jan Lehtola avaa myöhäisromantiikan suuren mestarin Max Regerin sinfonisten urkuteosten maailmaa puhuen ja soittaen

Max Regerin urkuteokset. Luentokonsertti: Jan Lehtola, urut. Ti 14.3. klo 19.00–20.30 Kuopion Tuomiokirkko, Vuorikatu 17.

Taideyliopiston Sibelius-Akatemian Kuopion yksikkö järjestää konsertteja yhteistyössä Kuopion seurakuntien ja Kuopion hiippakunnan kanssa.

Mon Jan 23 14:01:01 EET 2017