Juhannuksena muistetaan erämaassa elänyttä Johannes Kastajaa

Juhannus on saanut nimensä Johannes Kastajasta, jonka syntymää muistetaan juhannuksena. Kristillisessä traditiossa Johannes Kastajaa pidetään Jeesuksen serkkuna. Juhannusta juhlitaan myös Kuopion ev.lut. seurakuntien yhteisessä juhannusjuhlassa pe 23.6. klo 18- 20 Poukamassa, Poukamantie 105.
juhannuskukka eli syreeni

Ohjelmassa hartaus, yhteislaulua ja puuhaa lapsille. Juhannuskokko sytytetään klo 19. Tarjoilua Yhteisvastuukeräyksen hyväksi. Omat makkarat voi ottaa mukaan.

Katso myös muut juhannuksen tapahtumat Kuopion ev.lut. seurakunnissa Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Heinäsirkkoja ja hunajaa

Johannes Kastaja eli Jumalalta tulevan sanoman välittäjänä erämaassa, jossa hänen ravintonsa koostui heinäsirkoista ja hunajasta. Johannes Kastaja kuvataan usein pitkähiuksisena ja kamelinkarvaviittaan pukeutuneena. Johanneksen tavoin monet juutalaiset vetäytyivät erämaahan meditoimaan ja opettamaan seuraajiaan. Poikkeuksellista Johanneksen erämaaliikkeessä oli se, että hän kastoi seuraajiaan ja vaati kääntymystä.

Juhannusta alettiin viettää 400-luvun alkupuolella, ja sitä vietetään kuusi kuukautta ennen joulua, sillä Johannes Kastajan uskotaan syntyneen puoli vuotta ennen Jeesusta. Nykyisin juhannusta vietetään kesäkuun 19. päivää seuraavana lauantaina, tänä vuonna 24.6.

Pohjolassa juhannukseen liittyy valoisa kesäyö, joka antaa juhlalle oman merkityksensä. Päivän liturginen väri on valkoinen. Juhannuskoivut ja seppeleet symboloivat Jumalan luomistyön ihmeellisyyttä.

Lutherin kynästä

Luther käsittelee juhannuspäivän Vanhan testamentin lukukappaletta postillassaan vuodelta 1522.

Ääni huutaa: ”Raivatkaa autiomaahan Herralle tie! Tasoittakaa yli aron valtatie meidän Jumalallemme!” (Jes. 40:3)

”Johannes Kastajan varsinainen tehtävä oli tasoittaa tietä Kristukselle ja saada koko maailma nöyrtymään sanomalla, että he ovat syntisiä, kadotettuja, kirottuja, köyhiä, puutteenalaisia, kurjia ihmisiä. Jokainen elämä, työ ja sääty, näyttivät ne vaikka kuinka pyhiltä, kauniilta tai hyviltä, ovat kirottuja, jollei Kristus, Herra, asu, vaikuta, toimi ja elä niissä; hän vaikuttaa kaikki ja kaikessa uskon voimalla… Missä saarnataan, että kaikkien ihmisten työ ja elämä eivät ole mitään, siellä kuuluu Johanneksen aito ääni erämaassa ja kristillisen opin selkeä ja puhdas totuus.

(Lainaus teoksesta ”Yksin armosta. 365 päivää Martti Lutherin seurassa.” Käännös Anja Ghiselli. Kirjapaja 2010, s. 307).

( Kirkon tiedotuskeskus ja Kuopion ev.lut. seurakuntien viestintä/ Seija Rytkönen)

2017-06-22 12:30:01.0