Laulujen Metsäkirkko Puijonnokan laavulla

Ylioppilaskunnan Laulajien kvartetti nousee Puijonnokan laavun Laulujen metsäkirkkoon sunnuntaina 27.8. klo 14.00 laulamaan mm. Madetojaa ja Sibeliusta. Esiintymisasu on tuttu kaikista YL:n konserteista: - Frakit päälle vaikka myrskyäisi, toteaa Mikko Värri, yksi laulajista.

Ylioppilaskunnan Laulajien kvartetti_THUMB.jpg

Metsäkirkon toimittavat lääninrovasti Jaana Marjanen ja kanttori Joona Saraste. Kvartetissa laulavat Markus Järvisalo, Tuomas Meurman, Ville Matveinen ja Mikko Värri.

Ennen metsäkirkkoa n. klo 13.30 on tarjolla nokipannukahvit. Yleisöä pyydetään ottamaan mukaan retkituoleja tai istuinalustoja, sillä istumapaikkoja on rajoitetusti.

Suomen 100-vuotisjuhlan kunniaksi Ylioppilaskunnan Laulajat herättää ylioppilaiden kesäkuoroperinteen jälleen eloon. Kvartetit ja suuremmat yhtyeet konsertoivat kymmenissä paikoissa ympäri Suomea aina vapusta elokuun loppuun. Yksi näistä paikoista on Puijonnokan laavu Kuopiossa.

Suomalaisen ylioppilaslaulun perinteet ulottuvat pitkälle 1800-luvulle. Tuolloin laulajakakstoistikot tekivät konserttimatkoja maakuntiin kerätäkseen rahaa ylioppilastalon rakentamiseen. Viime vuosisadan alussa YL:n laulajaveljet kiersivät aktiivisesti pitkin Suomea konsertoimassa. Aikana ennen radiota uusi suomenkielinen kuoromusiikki oli harvinaista herkkua - suurin osa kansasta tunsi Sibeliuksen teokset korkeintaan nimeltä. Kesäkuorot toivat ihmisiä yhteen musiikin ääreen yli sadalla paikkakunnalla. Laulajille vähintään yhtä tärkeää oli kohdata kotimaan luonto, joka toimi myös suomalaisen taiteen kultakauden säveltäjien suurena innoittajana.

"Tavoitteemme on kesällä 2017 tuoda suomalaista mieskuoromusiikkia joka niemeen ja notkelmaan. Samalla haluamme haastaa itsemme ja yleisömme nauttimaan Suomen kauniista luonnosta", kertoo maineikas YL.

Yhdessä laulamme luontoaiheisia virsiä ja tietysti Kallavesj'-laulun.

Puijonnokan laavulle pääsee parhaiten kävellen metsäpolkuja pitkin. Lyhin kävelymatka on Puijonsarventieltä Aaro Jalkasen muistomerkin luota, jossa on tilaa muutamalle autolle.

Frakit päälle, vaikka myrskyäisi

Thu Aug 24 10:46:41 EEST 2017