Marjasesta rovasti ja Jauhiaisesta Director Cantus

Kuopion hiippakunnan piispa Jari Jolkkonen luovutti reformaation 500-vuotisjuhlassa Kuopion tuomiokirkossa kanttori Ossi Jauhiaiselle Director Cantus arvonimensä vakuudeksi kunniakirjan.

kuvassa huomionosoituksen saaneet rovastit ja director cantus

Rovastinkirjansa saivat myös Kuopion hiippakunnassa rovastin arvonimet saaneet Jaana Marjanen, Oiva Malinen, Martti Sallinen ja Martti Turunen.

Ossi Jauhiainen on toiminut Alavan seurakunnan laajaa yliopistotutkintoa (ns. A-kanttori) edellyttävässä virassa vuodesta 2009. Jauhiaisella on laaja ammattitaito kirkkomusiikin eri osa-alueilla.

Hän on toiminut eri kirkkomusiikkiteosten solistina mm. Händelin Messias-oratoriossa, Mozartin Requiemissa, Sidoroffin Panihidassa, Salierin Requiemissa, Karakselan Polvesta polveen kirkko-oopperassa sekä Heinisen Rakkauden ateria kirkko-oopperassa. Lisäksi hän on toiminut sekä kuorolaisena että solistina oopperaproduktioissa.

Jauhiainen toimii myös tuntiopettajana Sibelius-Akatemian Kuopion yksikössä johtaen gospelkuoroa. Lisäksi hän on ollut järjestämässä merkittäviä hyväntekeväisyys konsertteja Alavan seurakunnassa sekä ollut aktiivinen myös seurakunnan ulkopuolisessa musiikkielämässä.

Jauhiainen on tuonut edellä mainituilla tavoilla kirkkomusiikkia näkyviin ja tietoisuuteen positiivisessa hengessä eri kanavien kautta.

Jaana Marjanen on vihitty papiksi Ruotsissa 12.6.1983 ja on saanut pappisoikeudet Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa 25.5.1988. Hän on palvellut pitkään ja ansiokkaasti pappina eri tehtävissä, viimeksi Puijon seurakunnan kirkkoherrana vuodesta 2003. Lisäksi hän on toiminut muun muassa Kuopion tuomiorovastikunnan lääninrovastina, Kuopion hiippakunnan kirkolliskokousedustajana, Suomen Ekumeenissa Neuvostossa evankelis-luterilaisen kirkon edustajana, Kirkon Ulkoasiain Neuvostossa sekä lukuisissa muissa luottamustehtävissä.

Oiva Malinen on vihitty papiksi 31.12.1982. Hän on palvellut pitkään ja ansiokkaasti pappina eri tehtävissä, viimeksi Keiteleen seurakunnan kirkkoherrana vuodesta 1987. Lisäksi hän on toiminut muun muassa Siilinjärven rovastikunnan lääninrovastina ja Kuopion hiippakunnan kirkolliskokousedustajana.

Martti Sallinen on vihitty papiksi Suomen evankelisluterilaisessa kirkossa 7.1.1989. Hän on palvellut pitkään ja uskollisesti pappina Iisalmen seurakunnassa ja toiminut iisalmelaisten sielunpaimenena.

Martti Turunen on vihitty papiksi Suomen evankelisluterilaisessa kirkossa 30.5.1996. Hän on palvellut pappina lähetystyössä Etu-Aasiassa ja Saksassa ja seurakuntapappina Pohjois-Karjalan alueella eri tehtävissä, viimeksi Polvijärven seurakunnan kirkkoherrana vuodesta 2016.

2017-11-01 13:36:00.0