Hämeenniemi improvisoi hengellisten teemojen pohjalta

Säveltäjä ja pianisti Eero Hämeenniemen hengellinen meditaatiokonsertti, Puijon kirkolla laskiaissunnuntainna 11.2.2018 klo 18. Ohjelma 10 euroa.

kuvassa Hämeenniemi

Huopa ja villasukat mukaan

Mukana on ainakin yksi Sibeliuksen virsi, körttivirsi, sprirituaali, keskiaikainen Ave Maris Stella sekä jokin uudempi virsi virsikirja lisälehdiltä. Melodiat tarjoavat lähtökohdan soittajan mielikuvitukselle. Konsertissa voi olla myös täysin vapaata improvisaatiota. Tarkan ohjelman Hämeenniemi päättää soittaessaan. Konsertin voi kuunnella kirkonpenkissä istuen tai pitkällään patjalla, joita on laitettu kirkon lattialle, mukaan oma huopa ja villasukat.

Musiikki ja muusikko kohtaavat kuulijansa monella erilaisella tavalla. Musiikkia voi käyttää myös hiljentymisen, meditaation ja keskittymisen välineenä. Improvisoiva muusikkokin etsiytyy teemojen maailmaan ja kontaktiin oman mielensä syvien kerrosten kanssa.

Ainutkertainen luova tapahtuma

Meditaatiokonsertti on erilainen kuin muut konsertit. Siitä puuttuvat perinteisen konsertin ulkoiset muodot: kumartelut, suosionosoitukset, tulemiset ja menemiset, kukitukset. Improvisaatiokonsertissa sekä soittaja että kuulija hiljentyvät yhdessä musiikin äärelle ja lähtevät matkalle henkiseen ja hengelliseen maailmaansa. Parhaillaan Hämeenniemi kirjoittaa kirjaa musiikista ja meditaatiosta. Siinä hän käsittelee myös kristillisen meditaation perinteen ja musiikin suhdetta. Improvisaatio on aina ainutkertainen luova tapahtuma: musiikki syntyy tässä ja nyt ja sitä ei koskaan tulla kuulemaan samanlaisena uudestaan. Tämä luo tapahtumaan erityisen intensiteetin.

Hämeenniemi on kansainvälinen taiteilija

Eero Hämeenniemi on suomalainen säveltäjä, improvisoiva pianisti, taiteilijaprofessori (2012-2016) ja Sibelius-Akatemian dosentti. Hänen musiikkiaan on soitettu neljällä mantereella, mm. lähes kaikissa Euroopan maissa. Viime vuosien tärkeitä yhteistyökumppaneita ovat olleet Hampurin Ensemble Resonanz ja Australian Chamber Orchestra sekä Helsinki Filharmonia.

Hän sävelsi vuoden 2016 Kirkko Soikoon-festivaalin tilausteoksen Lux et Tenebrae, kantaesitys Helsingin Tuomiokirkossa 18.3.2016.

Hämeenniemi on soittanut sooloimprovisaatiokonsertteja eri puolilla Eurooppaa, muun muassa Itävallassa, Italiassa, Tanskassa, Saksassa ja Suomessa. Päättyvänä vuonna hän on  improvisoinut Palermossa, Roomassa, Helsingissä, Porissa, Rovaniemellä, Kuopion musiikikeskuksessa, Joensuussa, Järvenpäässä ja Keravalla. Triokokoonpanossa hän on soittanut mm. Esa Pietilän ja Mika Kallion kanssa, sekä kvartettina Pietilän, Joe Fondan ja Harvey Sorgenin kanssa. Parhaillaan Hämeenniemi kirjoittaa kirjaa musiikista ja meditaatiosta. Siinä hän käsittelee myös kristillisen meditaation perinteen ja musiikin suhdetta.

Monet kuulijat ovat kertoneet, etteivät he ole koskaan kokeneet musiikkia niin syvästi kuin epämuodollisissa tilaisuuksissa, joissa konserttietiketin muodot eivät jäykistä kuulijan asennetta.

2018-02-09 10:56:01.0