Kuopion alueen ekumeeninen pääsiäisvaellus palkittiin

Suomen Ekumeenisen Neuvoston hallitus on palkinnut Kuopion alueen ekumeenisen pääsiäisvaelluksen Vuoden 2018 Ekumeeninen teko-tunnustuksella. Järjestäjinä olivat Kuopion Kallaveden ev.lut. seurakunta, Kuopion ortodoksinen seurakunta, Syvänniemen kyläyhdistys, Eevantalo ja Karttulan vapaaseurakunta.
Kuvassa ihmisiä pääsiäisvaelluksella

Kuopiossa vaellettiin pääsiäisenä toista kertaa. Toisena pääsiäispäivänä maanantaina 2.4.2018 vaellettiin 17 kilometrin matka Karttulan kirkosta Syvänniemelle. Vaelluspäivä alkoi aamuisella jumalanpalveluksella Karttulan kirkossa, jonka jälkeen vaellettiin Vapaaseurakunnan kirkon, Savikosken, ortodoksihautausmaan ja Sourun ruukin kautta tsasounalle ja Syvänniemen luterilaiseen kirkkoon. Vaellus päättyi yhteiseen ruokailuun Eevantalolla.

Matkan varrella rukoiltiin, laulettiin, mietiskeltiin ja kuultiin alueen historiaa. Kristuksen kuolleista nouseminen oli kristittyjen yhteinen ilonaihe ja isä Harri Peiponen huudattikin ortodoksiseen tapaan vaelluskansaa tsasounalla. Vaelluksen valmistelut oli aloitettu jo edellisenä syksynä ja polut katsottu valmiiksi, mutta lunta olikin vielä vaelluksen aikana lähes metri ja lisää tuli sakeasti taivaan täydeltä. Reittejä piti hiukan avata moottorikelkalla. Lumi ei kuitenkaan vaeltajia pelästyttänyt, vaan matkassa kulki yli 50 henkeä.

Ekumeeninen teko -tunnustus
Ekumeeninen teko -tunnustuksen kautta nostetaan esiin ekumeeninen aloite tai toimintamuoto, joka vahvistaa ekumeenista asennetta ja vie eteenpäin pyrkimystä Kristuksen kirkon näkyvään ykseyteen.  Tunnustus voidaan myöntää tapahtumalle, hankkeelle tai idealle. Sen voi saada niin yksittäinen henkilö kuin ryhmä tai järjestö, seurakunta tai seurakunnat yhdessä. Sillä voidaan palkita uusia ideoita tai ekumeenista jatkuvuutta ja pitkäjänteisyyttä. Kaikki voivat tehdä ehdotuksia tunnustuksen saajaksi. Ehdotukset osoitetaan Suomen Ekumeenisen Neuvoston hallitukselle. SEN:n hallitus päättää tunnustuksen saajan. Tunnustus annettiin ensimmäisen kerran vuonna 2011.

Suomen Ekumeeninen Neuvosto (SEN) on maassamme toimivien kristillisten kirkkojen yhteistyöelin. Jäsenkuntaan kuuluu myös kumppanuusjärjestöjä. SEN on perustettu vuonna 1917 ja on maailman vanhimpia kansallisia ekumeenisia neuvostoja. Kirkkojen Maailmanneuvosto on perustettu vuonna 1948.

2018-11-13 14:45:00.0