Seurakunnat jakavat piparkakkuja ja joulumieltä

Torstaina 29.11. useiden kaupunkien kulkureiteillä voi aamu- ja iltapäivän aikana törmätä joulumielen levittäjiin, kun seurakuntien työntekijät ja vapaaehtoiset jakavat joulupipareita kaupunkilaisille.

kuvassa piparkakkukori

Piparkakkuja jaetaan Espoossa, Helsingissä, Kauniaisissa, Vantaalla, Lahdessa, Tampereella, Kuopiossa ja Jyväskylässä.

Kuopiossa piparkakkupusseja jaetaan muun muassa torilla.

Seurakuntien piparitempaus on saanut alkunsa kahdeksan vuotta sitten Vantaalta, ja se levisi pääkaupunkiseudun ulkopuolelle muutama vuosi sitten. Pipareita jaetaan bussi- ja ratikkapysäkeillä, metro-, juna- ja bussiasemilla, torialueilla sekä kauppakeskuksissa. Lahdessa jakoalue on kauppatorilla bussipysäkkien tuntumassa. Tampereella pipareita jaetaan Nysseissä eli TKL:n busseissa.

”On mahtavaa päästä herättelemään unisia matkustajia hilpeälle tuulelle”, sanoo tiedottaja Eva Wäljas Tampereelta.

Tempaus on yllätys, joten siitä ei kerrota etukäteen. Piparinjaon tarkoituksena on ilahduttaa ja tuoda hyvää joulumieltä ihmisille. Pussissa on aina kaksi piparia, joten joulumielen ja joulunmaun voi myös jakaa jonkun kanssa.

Espoonlahden seurakunnan kirkkoherra Jouni Turtiainen on ollut mukana piparitempauksessa niin kauan kuin sitä on Espoossa toteutettu. Tälläkin kertaa hän aloittaa työpäivänsä Kipparinmäen bussipysäkkien tuntumassa.

”Sen parempaa päivän aloitusta ei olekaan, kun saada ihmiset hymyilemään pimeänä aamuna! Ojennettu piparipussi ja hyvän joulun toivotus toimii aina. Toisinaan ihmiset myös tunnistavat seurakuntien työntekijät ja jäävät juttusille”, Jouni Turtiainen sanoo.

Thu Nov 29 06:30:00 EET 2018