Leirikeskuksissa mittavat investointitarpeet

Kuopion ev.lut. seurakuntayhtymällä on kolme käytössä olevaa leirikeskuskusta. Kaikissa leirikeskuksissa on lähivuosina odotettavissa mittavat investointitarpeet. Seurakuntayhtymän taloustilanteessa kaikkia investointeja ei ole varaa toteuttaa.

Kuvassa Hirvijärven leirikeskus.

Kolme käytössä olevaa leirikeskuskusta ovat Hirvijärvi, Poukama ja Rytky. Investointitarpeet ovat Hirvijärvellä noin 3 miljoonaa euroa, Poukamassa noin 1,6 miljoonaa euroa ja Rytkyllä 0,8 miljoonaa euroa.

Yhteinen kirkkoneuvosto on nimennyt työryhmän valmistelemaan leirikeskusstrategiaa.

Leirikeskusstrategiatyöryhmän ja hallintojohtajan esityksestä yhteinen kirkkoneuvosto päätti kokouksessaan 15.6., että:

1. Rytkyn leirikeskus toimii yksisarjaisena leirikeskuksena vuoteen 2025 ja siellä tehdään vain välttämättömät vuosikorjaukset.

2. Hirvijärven leirikeskus muutetaan yksisarjaiseksi purkamalla majoitusmökit syksyllä 2021. Tämän jälkeen Hirvijärven leirikeskus toimii yksisarjaisena ja siellä tehdään vain välttämättömät vuosikorjaukset. Syksystä 2021 lähtien Hirvijärven keittiö- ja kiinteistöhenkilökunta työskentelee talvikaudella vain viikonloppuisin (pe-su).

3. Vuonna 2023 asetetaan työryhmä valmistelemaan leirikeskustoiminnan mahdollista keskittämistä Rytkylle ja Hirvijärven leirikeskuksen myyntiä.

4. Poukaman leirikeskusta ei kehitä leiritoiminnan tarpeisiin ja erillisen majoitusrakennuksen peruskorjauksesta luovutaan.

5. Poukamaa kehitetään päivä- ja iltatoimintaan ja luontokohteeksi.

2020-06-15 18:30:00.0