Seurakunnat ja SPR jakavat kasvomaskeja

Kuopion ev.lut. seurakunnat ja Suomen Punainen Risti tekevät yhteistyötä kaupungin kanssa ja jakavat kasvomaskeja kaikkien haavoittuvimmassa asemassa oleville kuntalaisille torstaina 27.8. ja 3.9. Kasvomaskeja jaetaan 10 kpl / henkilö.

Kasvomaski.

Kasvomaskit ovat tarkoitettu kaikkein haavoittuvimmassa asemassa oleville, joilla itsellään ei ole mahdollisuutta hankkia kasvomaskia. Kasvomaskeja haettaessa ei kuitenkaan kysytä kenenkään tulotietoja tai varallisuutta, vaan luotetaan hakijan omaan harkintaan. Maskien hamstraamiseen ei kuitenkaan ole syytä ryhtyä. HUOM! Älä tule kasvomaskien jakotilaisuusteen oireisena.

Kasvomaskeja jaetaan
-torstaina 27.8. klo 13 – 15, keskusseurakuntatalolla, os. Suokatu 22
-torstaina 3.9. klo 13 – 15 SPR Kuopion osaston toimitiloista, os. Puijonkatu 9

Kuopiossa kasvomaskeja jaetaan edelleen niissä paikoissa, joissa kohderyhmänä olevat kuntalaiset tavoitetaan normaalin asioinnin yhteydessä. Kasvomaskeja on saatavilla asukastuvilla ja sosiaalitoimen asiakkaille luontaisen asioinnin yhteydessä. Seurakunta jakaa kasvomaskeja myös diakoniatyön kautta.

THL:n ohjeen mukaan kasvomaskin käyttöä suositellaan joukkoliikenteessä, jossa lähikontakteja ei aina voida välttää sekä koronavirustestiin matkalla näytteenottoon ja ennen testituloksen valmistumista, jos on välttämätön syy liikkua kodin ulkopuolella. Suosituksen mukaan maskia voi käyttää muissakin välttämättömissä tilanteissa, joissa lähikontaktin välttäminen ei onnistu.

Kaupunki kartoittaa myös eri vaihtoehtoja, muun muassa kangasmaskeista on ollut kysyntää ja kestävän kehityksen näkökulmaa pidetään tärkeänä.

Koronatartuntojen osalta tilanne on tällä hetkellä koko Pohjois-Savossa rauhallinen. Ensisijaisesti on edelleen tärkeää huolehtia turvaväleistä ja hyvästä käsi- ja yskimishygieniasta. Oireisena tulee välttää sosiaalisia kontakteja ja hakeutua välittömästi koronatestiin. Terveyspalveluihin tulee ottaa aina ensin yhteyttä puhelimitse, jolloin hoitaja antaa ohjeet testiin ja hoitoon hakeutumiseen.

Wed Aug 26 16:44:00 EEST 2020