Rakennemuutoksen valmistelu etenee

Kuopion ev.lut. seurakuntien seurakuntaneuvostot kokoontuivat 13.1. ja tekivät aloitteen omaa seurakuntaansa koskevasta rakennemuutoksesta. Tuomiokirkkoseurakunta sekä Männistön ja Puijon seurakunnat tekivät aloitteen kolmen seurakunnat mallista. Alavan, Järvi-Kuopion ja Kallaveden seurakunnat haluavat säilyä itsenäisinä.

Kuopion seurakuntien logo

Tuomiokirkko

Kuopion Tuomiokirkkoseurakunnan seurakuntaneuvosto tekee seuraavan aloitteen kirkkohallitukselle
31.12.2022 Alavan, Männistön ja Puijon seurakunnat lakkautetaan ja liitetään 1.1.2023 alkaen Kuopion Tuomiokirkkoseurakuntaan. Nykyiset Kallaveden seurakunta ja Järvi-Kuopion seurakunta jatkavat itsenäisinä. Nämä kolme seurakuntaa (Tuomiokirkkoseurakunta, Kallaveden seurakunta ja Järvi-Kuopion seurakunta) muodostavat seurakuntayhtymän.

Uuden Tuomiokirkkoseurakunnan kirkkoherrana on tuomiorovasti.

Alava

Alavan seurakuntaneuvosto päätti, että Alavan seurakunta pysyy itsenäisenä seurakuntarakennemuutosprosessissa.

Järvi-Kuopio

Järvi-Kuopion seurakuntaneuvosto päätti, että Järvi-Kuopion seurakunta pysyy itsenäisenä seurakuntarakennemuutosprosessissa.

Kallavesi

Kallaveden seurakuntaneuvosto päätti, että Kallaveden seurakunta pysyy itsenäisenä seurakuntarakennemuutosprosessissa.

Männistö

Männistön seurakuntaneuvosto tekee seuraavan aloitteen kirkkohallitukselle

Puijo

Puijon seurakuntaneuvosto tekee seuraavan aloitteen kirkkohallitukselle

Seuraava vaihe

Alavan, Järvi-Kuopion ja Kallaveden seurakunnat eivät tehneet aloitetta, koska seurakunnat haluavat jatkaa itsenäisinä.

Seuraavassa vaiheessa seurakuntaneuvostojen aloitteet lähetetään yhteiselle kirkkovaltuustolle, jonka on lähetettävä se tuomiokapitulille oman lausuntonsa ohessa.

Taustaa

Kuopion seurakuntien rakenneselvitys sai alkunsa 1.10.2019 tehdystä valtuustoaloitteesta. Aloitteen tavoitteena oli aloittaa keskustelu yhtymän seurakuntien toiminnan organisointimahdollisuuksista muuttuvassa taloustilanteessa ja selvittää vaikutuksia kiinteistökantaan, henkilöstöön ja talouteen. Rakenneselvitystyöryhmää on vetänyt yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja Aulikki Mäkinen.

Rakenneselvitystyöryhmä esitti, että vuoden 2023 alusta seurakuntayhtymässä olisi joko kolme tai neljä seurakuntaa. Mallit edustavat hengellisesti ja teologisesti yhteisöllisyyttä luovaa rakennetta, jossa jumalanpalvelusyhteisöt kokoontuvat. Johtamisen ja työyhteisöjen dynamiikan näkökulmasta yksiköt eivät muodostu liian suuriksi. Alueilla toimivat itsenäiset yksiköt turvaavat seurakuntalaisten vaikutusmahdollisuudet sekä päätöksenteossa että toiminnassa.

Kolmen seurakunnan mallissa Tuomiokirkko, Männistö, Puijo ja Alavan yhdistyisivät yhdeksi seurakunnaksi ja Kallavesi sekä Järvi-Kuopio jatkaisivat itsenäisinä. Neljän seurakunnan mallissa Tuomiokirkko, Männistö ja Puijo yhdistyisivät yhdeksi seurakunnaksi. Alava, Kallavesi sekä Järvi-Kuopio säilyisivät itsenäisinä.

Wed Jan 13 20:51:00 EET 2021