Uusiksi toimitiloiksi tarjolla kolme vaihtoehtoa

Kuopion ev.lut. seurakuntien yhteinen kirkkoneuvosto pyytää tuomiokirkkoseurakunnan seurakuntaneuvostolta lausunnon uusista toimitiloista 4.10 mennessä. Lopullinen päätösesitys yhteiselle kirkkovaltuustolle tehdään yhteisen kirkkoneuvoston kokouksessa 11.10.

Kuvassa Kuopion seurakuntien logo

Uudet tilat tarvitaan, koska yhteinen kirkkovaltuusto päätti tämän vuoden kesäkuussa myydä Suokatu 22:ssa sijaitsevan Kuopion keskusseurakuntatalon Jalon Rakentajat Oy:lle. Seuraavaksi myynti edellyttää Kirkkohallituksen vahvistusta ja Suokatu 22:n kaavoitushankkeen lainvoimaisuutta (v. 2022 loppuun mennessä). Keskusseurakuntatalon myynti voi toteutua maalis-huhtikuussa 2023.

Kuopion keskusseurakuntatalon toiminnoille on etsitty korvaavia tiloja muutamien vuosien ajan. Muutto uusiin tiloihin voi toteutua aikaisintaan maaliskuussa 2023, ja toiminta uusissa tiloissa voisi alkaa samana keväänä.

Tarjolla on kolme erilaista vaihtoehtoa. Yhtenä vaihtoehtona ovat entiset Postin tilat Kuninkaankadulla. Kaksi muuta harkittua vaihtoehtoa ovat ns. Koparitalo (uudiskohde Lapinlinnankadulla) ja Kirkonmäki (Tuomiokirkon ympäristössä), joissa kummassakin tarvittaisiin lisäksi vuokratiloja yhtymän yksiköille.

Kiinteistö- ja hautaustoimen johtokunnan mielestä paras vaihtoehto olisi entisen Postin tilat. Postin tiloihin muuttaisivat tuomiokirkkoseurakunnan lisäksi yhtymän hallinto ja kiinteistöpalvelut, aluekeskusrekisteri, viestintä ja perheneuvonta. Yhtymän yhteinen nuoriso- ja oppilaitostyö jatkaisi toimintaansa Vanhassa Pappilassa. Suokadulta muuton yhteydessä vuonna 2023 IT-aluekeskus siirtyisi Petosen seurakuntatalolle.

2021-09-20 17:49:41.0