Pappisvihkimys Tuomiokirkossa

Kuopion hiippakunnan piispa Jari Jolkkonen vihkii sunnuntaina 29.5. kymmenen uutta pappia Kuopion hiippakuntaan.

WP_20160519_14_15_48_Rich_L.jpg

"Uusien pappien vihkiminen muistuttaa, että kirkko on elävä. Vihittävien määrä on nyt poikkeuksellisen suuri. Siksi pappisvihkimys on suuri ilo koko hiippakunnalle,” piispa Jari Jolkkonen sanoo.

”Toisaalta huolettaa, että lähes kaikki vihittävät saavat määräyksiä sijaisuuksiin ja muihin määräaikaisiin tehtäviin. Pysyviä työpaikkoja on vähän. Tästä tietoisena tuomiokapituli on päättänyt vihkiä poikkeuksellisen suuren määrän. Nuorten pitää päästä alkuun, vaikka sitten viransijaisuuksien avulla,” piispa jatkaa.

Vihkimisessä avustavat: Tuomiorovasti Ilpo Rannankari, hiippakuntadekaani Sakari Häkkinen, pappisasessori Olli Kortelainen, pappisasessori Hannu Koskelainen, Enon kirkkoherra Armi Rautavuori, Iisalmen kirkkoherra Janne Bovellan ja Joensuun seurakuntayhtymän yhteisen seurakuntatyön johtaja Tiina Reinikainen. Notaarina toimii Marja-Sisko Aalto.

Messussa musiikista seurakunnan kanssa vastaavat kanttori Pekka Leskelä ja urkuri Anu Pulkkinen.

Piispa Jari Jolkkosen saarna on saatavissa sunnuntaina Kuopion tuomiokapitulin nettisivuilta www.kuopionhiippakunta.fi

Papiksi vihkimistä edeltävä ordinaatiokoulutus

Papiksi vihittävät ovat osallistuneet 16.–20.5.2016 tuomiokapitulissa järjestettyyn ordinaatiokoulutukseen. Ordinaatiokoulutus on papin työhön perehdyttämistä. Koulutuksen aikana käydään läpi seurakuntatyön kannalta keskeisiä asioita, kuten jumalanpalveluksen ja kirkollisten toimitusten toimittamista, Raamatun tuntemusta ja kirkon tunnustusta, kirkon lainsäädäntöä, työyhteisökysymyksiä jne. Ordinaatiokoulutukseen sisältyy myös saarna-, opetus- ja raamatunselitysnäytteet.

Kuva on otettu julkisesta tutkinnosta, jossa vihittävät 19.5. osoittivat oppineisuuttaan tuomiokapitulin istunnon julkisessa tutkinnossa vastaamalla kollegion esittämiin kysymyksiin.

2016-05-27 09:39:01.0