Musiikin, tanssin ja runon yhteisteos

Tanssii ja Soi osallistuu Kuopion tuomiokirkon 200-vuotisjuhliin. Festivaalien taiteellisena johtajana jo 15 vuotta toiminut Jorma Uotinen esiintyy 15.6. ensimmäistä kertaa Tuomiokirkossa.

Jorma_Uotinen_kuvaaja_Seija_Rytkönen_M.jpg

Kirkossa nähtävä esitys on saanut innoituksensa Fernando Pessoan runoteoksesta ”Hetkien vaellus”. Kantaesitys oli vuonna 2014 Turun tuomiokirkossa.

Jorma Uotisen ja urkutaiteilija Pétur Sakarin teos on voimakas, täyteläinen ja herkkä. Uotisen esittämät Fernando Pessoan runot, urkumusiikki sekä Pori Dance Companyn tanssi sulautuvat yhteen ”sfäärien sinfoniaksi”. Koskettava teos käsittelee ajan vääjäämätöntä kulkua, mutta yhtä paljon pyrkimystä ylittää ajallisuus.

Tuomiokirkkoseurakunta on tehnyt juhlavuoden tiimoilta yhteistyöstä Kuopion Kaupunginteatterin, museon sekä Tanssii ja soin kanssa. Tuomiorovasti Ilpo Rannankarin mielestä yhteistyö on ollut niin mielenkiintoista ja mieluisaa, että hän toivoo jatkossakin yhteisiä projekteja. Idea tanssiesitykseen Tuomiokirkossa lähti liikkeelle tuomiokirkon juhlatoimikunnan aloitteesta.

Uotisen mielestä kirkko on haastava ja vaativa esiintymispaikka.

- Kirkon oma historia on vahvasti läsnä ja arkkitehtuurillisesti se poikkeaa teatteritilasta ja luo oman atmosfäärinsä. Turun tuomiokirkossa esitys oli talvisaikaan, jolloin valaistusolosuhteet olivat täysin toiset, kun nyt valoisana kesäiltana Kuopiossa. Kirkko tilana vaikuttaa koko teoksen visuaaliseen estetiikkaan.

Hetkien vaellus Kuopion tuomiokirkossa 15.6. klo 22. Ikärajasuositus 10 vuotta. Liput: lippu.fi, Sokos Kuopio ja Kuopion Musiikkikeskus

2016-06-13 11:49:01.0