Rauhankellot kutsuivat rukoukseen

Piispa Jari Jolkkonen torstaina 24.2. Tuomiokirkossa: ”Meidän tulee rukoilla sitkeästi rauhan puolesta ja pyytää, että Jumala antaisi kansojen johtajille viisautta ja oikeudenmukaisuutta erilaisten liittoutumien molemmin puolin.”

piispa sytyttää kynttilän

Piispa Jolkkonen näkee Ukrainan tilanteessa piirteitä suomalaisten historiaan. ”Vaikka jokainen historiallinen tapahtuma on ainutkertainen, silti ukrainalaisten tilanteessa on hämmästyttävän paljon samoja piirteitä kuin meidän suomalaisten kohtalossa syksyllä 1939. Molempia uhkaa sotilaallisesti ylivoimainen ja röyhkeään etupiiriajatteluun langennut naapurivaltio. Tiukassa paikassa mekin saimme muulta maailmalta paljon sääliä, mutta vähän konkreettista apua.”

”Päivän uutiset herättävät meissä myös huolta, ehkä pelkojakin. Mutta miten me elämme näiden uutisten kanssa? Ensinnäkin meidän tulee luottaa siihen, että meidän Jumalamme on rauhan ja oikeudenmukaisuuden Jumala. Hän on kaikkien kansojen Herra ja holhooja. Hän tahtoo rauhaa ja sovintoa kaikkien ihmisten kanssa. ”Jumalalle kunnia korkeuksissa ja maassa rauha”. Siksi meidän tulee aina ja kaikissa tilanteissa turvautua hänen armoonsa ja rakkauteensa ja rukoilla rauhaa, kehottaa piispa.

Piispa Jari Jolkkosen puhe Tuomiokirkossa 24.2. kokonaisuudessaan.

2022-02-25 09:52:00.0