Karttulan hautausmaa

Vanhoja rautaristejä hautausmaan metsäisellä osalla.

Kirkkotie 28b, 72100 Karttula

Erikoismuistomerkit

Hautausmaalla on yhteismuistomerkki nälkävuosien aikana haudatuille vainajille.
Karttulan ensimmäisen kirkon paikka on merkitty muistomerkillä.

Rakennukset

Karttulan kirkko ja kellotapuli sijaitsevat hautausmaan välittömässä läheisyydessä Kirkkotien toisella puolella. Vainajien säilytystilat ovat kirkon vieressä.
Hautausmaalla on entinen viljamakasiini, jonka omistaa Kuopion kaupunki. Rakennus toimii nykyään kotiseutumuseona.

Erikoisalueet

Hautausmaalla on 178 vainajan sankarihauta-alue, jonka pinta-ala on 0,3 ha. Keskellä aluetta on polvistunutta sotilasta kuvaava sankaripatsas, joka on varsinaisesti valkoisten muistomerkki, mutta on vakiintunut kaikkien muistopaikaksi. Sankaripatsaan takana on korkealla jalustalla oleva vapauden risti.

Siunaustilaisuudet

Siunaustilaisuudet järjestetään pääsääntöisesti vieressä sijaitsevassa Karttulan kirkossa.

Hautausmaa sijaitsee noin 44 kilometriä Kuopiosta länteen, Karttulan keskustan eteläpuolella. Karttulan keskustasta sinne on matkaa noin 1,5 kilometriä. Kokonaispinta-ala on 8,57 hehtaaria, josta hautausmaakäytössä on tällä hetkellä 3,50 hehtaaria.

Hautausmaa on perustettu jo vuonna 1764 ja on seurakuntayhtymän hautausmaista vanhin. Sen entinen nimi oli Vanha hautausmaa.

Hautausmaa tuli kuntaliitoksen myötä Kuopion ev.lut. seurakuntayhtymän omistukseen vuoden 2011 alusta alkaen.